Verkoopcijfers januari 2021
Stroomstoring

Het zal niemand verbazen, maar ook open deuren moeten soms worden ingetrapt: de registratie van elektrische auto's is na een snikhete sauna eind 2020 in een ijskoud dompelbad geplonsd. Maar ook voor de registraties in het algemeen is januari een pieslauwe douche.
Januari trapt het onzekere jaar 2021 af met 35.193 nieuw geregistreerde personenauto's, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van Bovag, RAI Vereniging en RDC, en dat is 20,04 procent minder dan dezelfde maand vorig jaar, toen we nog geen idee hadden welk onheil op ons pad zou komen. Laten we daar meteen aan toevoegen dat het erger lijkt dan het is, want de veranderingen in de bijtellingsregeling voor elektrische auto's hebben een registratiegolf aan het eind van vorig jaar veroorzaakt en die auto's missen we begin 2021 natuurlijk. Hoewel we de precieze opsplitsing in brandstoffen later verwachten, laten de cijfers tot en met zondag dat effect zonneklaar zien. Afgelopen maand was zo'n 2,5 procent van de registraties volledig elektrisch, december 2020 was dat 69 procent en over heel 2020 nog steeds 20,5 procent. Een flinke elektrische dip dus; de EV moet als nieuw verschijnsel even aan de supercharger.
De Volvo XC40 staat fier bovenaan en al is dat amper te danken aan de volledig elektrische versie, de plug-in hybride maakt wel bijna de helft van dat aantal uit. Ook de Kia Picanto is lekker bezig, waardoor hij de XC40 in de nek hijgt. Volkswagen mag dan flink inboeten ten opzichte van januari 2020, het merk is nog steeds nummer 1 in de statistieken, gevolgd door BMW en Skoda.
Goed, het jaar is nog pril, maar het begint kil. Hoe dan ook, er kan nog van alles gebeuren. Laten we hopen op een spoedig herstel en een zwoele lente. Bovag en RAI Vereniging zijn wat dat betreft in elk geval positief gestemd. De brancheverenigingen rekenen op economisch herstel, waardoor 2021 zal worden afgesloten met 400.000 registraties.
Top-10 modellen januari
2021 | 2020 | ||
1 | VOLVO XC40 | 1.036 | 530 |
2 | KIA PICANTO | 1.000 | 932 |
3 | SKODA OCTAVIA | 929 | 582 |
4 | VW POLO | 865 | 2.005 |
5 | FORD FOCUS | 842 | 1.384 |
6 | FORD FIESTA | 742 | 724 |
7 | TOYOTA YARIS | 710 | 506 |
8 | PEUGEOT 208 | 703 | 554 |
9 | KIA NIRO | 690 | 944 |
10 | VW T-ROC | 677 | 760 |
Top-10 merken januari
2021 | 2020 | ||
1 | VOLKSWAGEN | 3.642 | 6.598 |
2 | BMW | 3.203 | 2.993 |
3 | SKODA | 2.514 | 1.967 |
4 | KIA | 2.433 | 2.894 |
5 | PEUGEOT | 2.280 | 2.974 |
6 | VOLVO | 2.270 | 2.082 |
7 | FORD | 2.265 | 2.490 |
8 | TOYOTA | 2.120 | 2.648 |
9 | MERCEDES | 1.681 | 1.653 |
10 | OPEL | 1.487 | 2.400 |
De uitvoerige verkoopcijfers met analyse lees je in AutoWeek 6, die 10 februari verschijnt.
Lees ook

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan

Italiaanse Aehra vindt Europese partner voor accu’s
Lezersreacties (53) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.