AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Verbruik zuinige auto wijkt 45 procent af
75
Het praktijkverbruik van auto's die honderd gram CO2 per kilometer of minder uitstoten, wijken in de praktijk gemiddeld 45 procent af van het opgegeven verbruik.
Travelcard en TNO hebben becijferd dat de zuinigste auto's, die tot honderd gram CO2 per kilometer uitstoten, in de praktijk gemiddeld 45 procent méér verbruiken dan de fabrieksnorm. Dat meldt het vakblad Fleetmotive. Travelcard heeft middels de brandstofpassen inzage in het praktijkverbruik van 240.000 auto's.
Gemiddeld ligt bij alle dieselauto's het verbruik achttien procent hoger dan de fabrieksnorm en bij benzineauto's is dat zestien procent. "Het praktijkverbruik representeert steeds minder de praktijk", beweert Travelcard-directeur Jan-Reint Vink. "De fabrikanten optimaliseren de auto's voor de meting waarmee het normverbruik wordt vastgesteld. Dat heeft niks meer te maken met hoe men in het dagelijks leven rijdt."
Het grote verschil onder auto's met een lage CO2-uitstoot komt onder alle merken voor. "De laatste tijd zijn hybrides in een verdomhoekje geraakt, maar ook de reguliere benzine- en dieselauto's zijn niet zo zuinig als beweerd." Travelcard hoopt dat wagenparkbeheerders rekening houden met de praktijkafwijkingen, zodat er geen nacalculaties hoeven te komen.
Ook deed het brandstofkaartenbedrijf onderzoek naar de zogeheten 'Premium brandstoffen'. Die zijn bij benzine vier procent en bij diesel zes procent duurder dan de reguliere brandstofsoorten. In de praktijk zorgen dergelijke benzines voor een verbruik dat een procent lager ligt, bij diesel is dat 0,5 procent. "Vanuit financieel oogpunt raad ik daarom af deze brandstoffen te tanken", vindt Vink.
Lees ook

Audi RS3 Sportback (2012) - Op de rollenbank
Vergelijkende test

Toen de Volvo 343 en Honda Accord in 1976 kwamen waren ze niet alleen door hun automaten bijzonder
Nieuws

Automobilisten kiezen steeds vaker voor uitgebreide verzekering in plaats van WA
Achtergrond

Waarom de Volkswagen Kever Boxer Diesel er toch niet kwam
Elektrische auto's
