AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Verantwoord rijplezier van Rinspeed
16
Rinspeed heeft er zin in. Normaliter nemen de Zwitsers één concept-car mee naar de Autosalon van Genève, bij deze editie zijn het er maar liefst twee. Naast de iChange pronkt ook de E2 op de stand.
De E2 is een aangepaste 500 Abarth. De naam staat voor 'Two Enegy Levels'. Met een druk op de knop kan de bestuurder namelijk bepalen hoe veel kracht hij tot z'n beschikking wil hebben. Voor het stadsverkeer is er de 'Commuting' stand. In dat geval heeft de auto een vermogen van slechts 60 pk, maar de fraaiere zijde van de medaille is een gemiddeld verbruik van vier liter per 100 kilometer.
Met een druk op de knop komt de E2 in 'Highway-modus', met een vermogen van 160 pk. Dan bedraagt het verbruik zeven liter per 100 kilometer. Rinspeed benadrukt dat de E2-technologie ook goed in productieauto's kan worden gebruikt: "Ik heb het persoonlijk niet zo op de zogenaamde eco-tuning van autofabrikanten. De meeste automobilisten willen volgens mij gewoon rijplezier en zich niet in een rijdend milieustatement voortbewegen."
De andere auto op de Autosalon van Genève is zoals gezegd de iChange. Dit is een auto waarbij alles draait om efficiënt energieverbruik en eentje die zich kan transformeren van één- tot driezitter. De iChange levert in éénzitter-vorm niet meer energie dan voor deze auto strikt noodzakelijk is om één persoon voort te bewegen. In zijn driezitter vorm verbruikt hij de minimale energie voor drie mensen, aldus het Zwitserse bedrijf.
Met een druk op de knop komt de E2 in 'Highway-modus', met een vermogen van 160 pk. Dan bedraagt het verbruik zeven liter per 100 kilometer. Rinspeed benadrukt dat de E2-technologie ook goed in productieauto's kan worden gebruikt: "Ik heb het persoonlijk niet zo op de zogenaamde eco-tuning van autofabrikanten. De meeste automobilisten willen volgens mij gewoon rijplezier en zich niet in een rijdend milieustatement voortbewegen."
De andere auto op de Autosalon van Genève is zoals gezegd de iChange. Dit is een auto waarbij alles draait om efficiënt energieverbruik en eentje die zich kan transformeren van één- tot driezitter. De iChange levert in éénzitter-vorm niet meer energie dan voor deze auto strikt noodzakelijk is om één persoon voort te bewegen. In zijn driezitter vorm verbruikt hij de minimale energie voor drie mensen, aldus het Zwitserse bedrijf.
PRIVATE LEASE Fiat 500
Had je deze auto's al gezien?

Fiat 500 Abarth Turismo 42 kWh Verwacht !! | Pack Scorpion Sound & Tech | Navigatie | Stoelverwarming | Panoramadak | JBL Audio | Achteruitrijcamera | !!
- 2024
- 4.940 km
€ 28.900

Fiat 500 0.9 TwinAir Turbo Easy
- 2014
- 74.561 km
€ 7.750

Fiat 500 0.9 TwinAir Sport (PANORAMADAK, AIRCO, LM VELGEN, SPORTSTOELEN, MULTIFUNCTIONEEL STUURWIEL, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2011
- 182.429 km
€ 4.945
Lees ook
Nieuws
Net als met Nio's kun je ook met een Fiat 500e een lege accu wisselen voor een volle
Nieuws
Bewezen door vulhals en pook: dit is de Fiat 500 op benzine!
Autotest
Een gebruikte Fiat 500 kopen? Houd hier rekening mee
Nieuws
'Productie Fiat 500e wéér stilgelegd'
Nieuws