‘Ver-Seal-de’ BYD Qin Plus gespot in Nederland
Ingewikkelde sedannetjesbrij
BYD Europe is gevestigd in Nederland en dat levert af en toe interessante bezoekers op. Vandaag troffen we bijvoorbeeld een relatief compacte sedan aan op Nederlandse bodem die hier nog niet leverbaar is, maar elders evenmin in deze vorm bestaat.
Vanaf ons ‘oude’ bureau in Hoofddorp konden we het pand van BYD Europe zien zonder op te staan. Nu is het iets verder weg, maar toch trof onze hoofdredacteur vanochtend weer eens een gecamoufleerde BYD aan op onze wegen. Op zichzelf niet gek. De aanwezigheid van de Europese tak van het Chinese merk betekent dat er hier ook weleens auto’s te vinden zijn die om wat voor reden dan ook in Nederland worden getest, en die reden hoeft niet altijd te zijn dat het betreffende model in ons land op de markt gaat verschijnen.
Toch is dit ‘spotje’ wel degelijk interessant. We zien hier een BYD Qin Plus, een sedan die met een lengte van 4,77 net even wat compacter is dan de Seal die we in ons land al kennen. Die Seal staat op het E-Platform 3.0 en is daarmee altijd een EV, maar de Qin Plus is er als EV en in twee verschillende PHEV-maken met de toevoeging ‘DM-i’. De dikst gemotoriseerde van die twee komt op een volle acculading zo’n 100 kilometer ver, dus het zijn serieuze plug-in hybrides. Nu de invoerheffingen voor Chinese merken voorlopig zijn ingevoerd, is zo’n plug-in mogelijk interessant voor BYD. De extra heffingen hebben immers alleen betrekking op elektrische auto’s, dus met alternatieve aandrijflijnen kan BYD ze omzeilen.
So far, so good. Het verhaal wordt echter ingewikkelder, want deze specifieke Qin Plus ziet er net even anders uit dan de Qin Plus zoals die nu in China te koop is. De Qin is een model uit de Dynasty-serie van BYD, net als de Han en de Tang. Hij heeft in China dan ook een front en kont die sterk op die van die modellen lijkt, maar de in Nederland gespotte auto lijkt aan voor- en achterzijde veel op de elektrische Seal. Dat is een model uit de Ocean-series en die kenmerkt zich door rondere vormen. BYD wil de Qin Plus hier dus wellicht als een Ocean-model voeren, zoals de BYD Song Plus in Europa Seal U heet.
De huidige BYD Qin Plus, met Dynasty-design.
Dit roept echter wel de vraag op waarom BYD niet gewoon voor een al bestaande Ocean-sedan kiest als plug-in alternatief voor de altijd elektrische Seal. In China is er eveneens een Seal 06 DM-i, een zustermodel van de Dynasty-series BYD Qin L, die groter en nieuwer is dan de Qin Plus. Ook levert BYD de Seal 07 DM-i (eerder BYD Seal DM-i), een nog wat grotere plug-in hybride sedan. Wellicht is het merk van mening dat een wat kleinere en goedkopere plug-in hier meer kans van slagen heeft, maar alleen de tijd zal leren of we hier überhaupt een plug-in hybride sedan van BYD voorgeschoteld krijgen.
Overzicht
Voor het overzicht zetten we de elektrische en plug-inhybride sedans van BYD nog even voor je op een rijtje. De Seal is al in Nederland leverbaar, de Qin Plus is de auto die je boven dit verhaal ziet staan, maar dan wel in een gefacelifte vorm die designtechnisch goed aansluit bij de Seal.
Model | Aandrijving | Lengte |
BYD Seal | Altijd EV | 4,80 meter |
BYD Qin L/Seal 06 | PHEV | 4,83 meter |
BYD Seal 07 | PHEV | 4,98 meter |
BYD Qin Plus | PHEV of EV | 4,77 meter |
De elektrische BYD Seal (Europa).
De plug-in hybride BYD Seal 06 DM-i.
De bijna 5 meter lange BYD Seal 07 DM-i.