Veel boetes voor ongebruikte auto's

Stilstaande, onverzekerde auto's verzamelen boetes

Autosloop | Foto: ANP
Auto's die soms al jaren niet meer deelnemen aan het verkeer blijken een vangnet voor boetes, zo blijkt uit onderzoek van De Correspondent. Als blijkt dat een kenteken toebehoort aan een onverzekerd voertuig krijgt de eigenaar automatisch een boete. Dat blijkt soms niet terecht te zijn.

Onverzekerde auto's die deelnemen aan het verkeer zorgen jaarlijks voor miljoenen euro's schade. Een groot probleem natuurlijk, waar de overheid dan ook hard tegen wil optreden. Sinds 2011 wordt er daarom in het kader van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen om de vier maanden gekeken naar de verzekeringsstatus van voertuigen met een geldig kenteken. Wanneer er geen verzekering voor het voertuig is afgesloten, krijgt de kentekenhouder een boete op de deurmat. Dat blijkt echter niet altijd terecht te zijn.

Als een voertuig niet meer in gebruik is én ook niet meer is verzekerd, volgt er bij een geldig kenteken dus gewoon een boete. Mensen vergeten volgens De Correspondent blijkbaar regelmatig het kenteken te schorsen als een auto van de straat wordt gehaald. Zodoende kan het zelfs zo zijn dat een auto allang is gesloopt, maar de ex-eigenaar toch wordt gestraft voor onverzekerd rondrijden. Als je vervolgens bezwaar wilt maken, kan dat pas ná het betalen van de boete.

Hoewel de wet ervoor heeft gezorgd dat het aantal onverzekerde voertuigen in vijf jaar tijd van 250.000 naar 50.000 is afgenomen, is een gedeelte daarvan dus überhaupt helemaal niet op de weg te vinden. De overheid haalde dankzij de wet al 869 miljoen euro aan boetes en aanmaningen binnen. Welk gedeelte daarvan onterecht is geïnd, blijkt niet uit het onderzoek, maar voorzichtigheid hiermee is dus geboden!

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.