Veel automerken willen niet werken met Apple CarPlay Ultra
‘Probeer niet onze systemen binnen te dringen’
Een aantal autofabrikanten is al aan boord voor het nieuwe en uitgebreide Apple CarPlay Ultra, maar minstens zoveel autobouwers blijken juist helemaal geen trek te hebben in deze ‘vijandige overname’.
In mei presenteerde Apple vol trots CarPlay Ultra, een nieuwe en zeer uitgebreide versie van CarPlay. Het idee is dat niet alleen het infotainmentscherm, maar ook het informatiescherm achter het stuur wordt ‘overgenomen’ door het Apple-systeem. Dat kan dan niet alleen op beide schermen navigatie- muziek- en andere apps weergeven, maar kan door verregaande integratie met auto-systemen ook allerlei autofuncties weergeven en bedienen. Dat zou het vrijwel overbodig maken om nog te switchen tussen CarPlay en het ingebouwde infotainment van de auto zelf. Goed nieuwsdus voor Apple en mogelijk de gebruiker.
De derde speler in dit verhaal, de autofabrikant, zit naar nu blijkt echter niet altijd te wachten op die verregaande Apple-bemoeienis. Volgens de Financial Times en Carscoops hebben onder meer Audi, Mercedes-Benz, Volvo, Polestar en Renault helemaal geen zin in het systeem, juist omdat het zo ver gaat in de ‘overname’ van de digitale omgeving. “Probeer niet onze eigen systemen binnen te dringen”, zou iemand van Renault tegen Apple hebben gezegd.
Dat juist deze merken het niet zo zien zitten met CarPlay Ultra is eigenlijk niet zo gek. De Duitse premiummerken hebben veel geld en moeite gestoken in het ontwikkelen van uitgebreide en fraaie systemen die goed aansluiten bij de stijl van het merk, en willen bovendien zelf geld verdienen met de verkoop van apps en extra functies. Volvo, Polestar en Renault hebben zich juist ‘overgegeven’ aan Google, dat de merken via Android Automotive van een uitstekend en uitgebreid infotainmentsysteem met appstore voorziet. Voor een kleiner merk als Aston Martin, dat voor Apple CarPlay Ultra als ‘launch customer’ fungeert, heeft deze uitgebreide telefoonkoppeling veel meer zin. Of er toch voldoende ‘mainstream’ automerken zullen volgen, zal de toekomst moeten uitwijzen. Volgens Apple zijn onder meer Hyundai, Kia en Genesis er wel mee bezig.