Uitvinding moet vervuiling door banden tegengaan

Uitstoot aan banden leggen

Tyre Collective

Een groep Britse studenten heeft de James Dyson Award, een Engelse prijs voor innovatieve ideeën, gewonnen voor een uitvinding die milieuvervuiling door bandenslijtage moet tegengaan. Volgens 'The Tyre Collective', zoals de studenten zichzelf noemen, wordt het vinden van een oplossing voor dit probleem met de komst van steeds meer elektrische voertuigen alleen maar belangrijker.

Bij het slijten van banden komen kleine deeltjes rubber vrij. Volgens de studenten is dit aspect van de totale milieu-impact van auto's onderbelicht, met name omdat de deeltjes microscopisch klein en grotendeels onzichtbaar zijn. Ze komen in de lucht en in het milieu terecht en dat is schadelijk voor de gezondheid. De studenten hebben een systeem bedacht dat onderaan de band wordt bevestigd en de deeltjes afvangt. Met behulp van de statische lading van de deeltjes en de aerodynamica van het draaiende wiel, kan volgens het collectief 60 procent van het afgestoten rubber worden opgevangen.

Volgens de studenten wordt het juist door de toename van het aantal elektrische voertuigen steeds belangrijker om de aandacht op dit probleem te vestigen. Doorgaans zijn elektrische auto's namelijk zwaarder, waardoor de impact van bandenslijtage op het milieu naar verwachting sterker toe zal nemen. De uitvinding van de studenten bevindt zich momenteel nog in de conceptuele fase, maar de knappe koppen willen binnenkort op de openbare weg gaan testen. Ze zijn daarnaast naar eigen zeggen in gesprek met een autofabrikant en twee grote bandenfabrikanten. Of het idee in de toekomst werkelijk toegepast wordt, moet dus nog blijken.

Lezersreacties (60) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.