Uitstoot auto's aan banden
Nieuwe auto's mogen vanaf 2021 nog maar 3,9 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken of wel 95 gram CO2-uitstoot per kilometer. Nu ligt het verbruik hoger. In 2020 moet al 95 procent van alle nieuwe auto's deze nieuwe norm halen.
Dit nieuws lijkt te betekenen dat het gelobby van de Duitse auto-industrie weinig heeft uitgehaald. In 2013 deden de Duitse merken gezamenlijk een poging de invoering van de norm uit te stellen van 2020 naar 2024. Het argument dat deze merken daarbij gebruikten was dat het voor hen moeilijker zou zijn om aan de nieuwe norm te voldoen, omdat ze over het algemeen meer grote modellen in het gamma hebben dan bijvoorbeeld de Franse concurrentie. De definitieve beslissing is nu gevallen: in 2021 is het zover.
Tussen 2020 en 2022 kunnen autofabrikanten de productie van zwaardere, minder zuinige auto's compenseren met zogeheten superkredieten voor zuinige modellen. Een zuinige auto (met een uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer) wordt dan geteld als twee auto's. Hierdoor neemt de gemiddelde uitstoot af voor de fabrikant, aangezien deze op de totale productie en niet per auto wordt afgerekend.
De EU-lidstaten moeten de regels nog bekrachtigen, maar dat wordt gezien als een formaliteit.