AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Uitstel EU-regels CO2'
De Duitse auto-industrie lijkt dan toch z'n zin te krijgen: de Europese wetgeving voor maximale CO2-uitstoot wordt opgeschort.
Günther Verheugen (foto), vice-president van de Europese Commissie, heeft namelijk bekendgemaakt dat de auto's op de Europese markt vanaf 2015 niet meer dan 120 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Oorspronkelijk zette de EU in op 2012, maar dit zorgde voor hevige protesten bij met name de Duitse autofabrikanten.
Eerder stelde de Europese Commissie voor om vanaf 2012 130 gram C02 per gereden kilometer als eis te stellen. Voor elke extra gram C02 zou er ieder jaar een hogere boete opgelegd worden. In 2012 is die boete per extra gram nog 20 euro, maar in 2013 loopt dit op naar 35 euro, in 2014 kost het 60 euro en vanaf 2015 krijgt u 95 euro boete voor elke extra gram C02 uitstoot. De Europese autofabrikanten, verenigd in de ACEA, heeft hier toen teleurgesteld op gereageerd. De auto-industrie vreest vooral een oneerlijke concurrentiepositie en wenst bovendien een meer geïntegreerde aanpak van C02. Het ACEA wil dat alle relevante en betrokken partijen zoals olieproducenten, beleidmakers en automobilisten worden betrokken bij de besluitvorming.
Eerder stelde de Europese Commissie voor om vanaf 2012 130 gram C02 per gereden kilometer als eis te stellen. Voor elke extra gram C02 zou er ieder jaar een hogere boete opgelegd worden. In 2012 is die boete per extra gram nog 20 euro, maar in 2013 loopt dit op naar 35 euro, in 2014 kost het 60 euro en vanaf 2015 krijgt u 95 euro boete voor elke extra gram C02 uitstoot. De Europese autofabrikanten, verenigd in de ACEA, heeft hier toen teleurgesteld op gereageerd. De auto-industrie vreest vooral een oneerlijke concurrentiepositie en wenst bovendien een meer geïntegreerde aanpak van C02. Het ACEA wil dat alle relevante en betrokken partijen zoals olieproducenten, beleidmakers en automobilisten worden betrokken bij de besluitvorming.
Plaats een reactie