AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tweedehands dieselauto blijft populairder dan elektrische occasion

Gemiddelde vraagprijs: €23.400

Volkswagen Golf

Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft.

In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood. Op de occasionmarkt doen dieselauto's het een stuk beter. Sterker nog, in bijna elke maand van vorig jaar werd er op de verkoopplatformen Gaspedaal.nl en Autotrack meer gezocht naar gebruikte diesels dan naar tweedehands EV's. Die trend zet zich door naar 2024.

Ook in maart dit jaar werd er op Gaspedaal.nl en Autotrack meer gezocht naar tweedehands dieselauto's dan naar elektrische occasions. Dat blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions – het moederbedrijf achter de twee verkoopplatforms – vrijgeeft. In maart werd met 7,4 procent van de zoekopdrachten de jacht geopend op een gebruikte elektrische auto, terwijl met 8 procent van de zoekopdrachten werd gejaagd op een gebruikte dieselauto. Diesel-hybrides waren in maart goed voor 1,3 procent van de zoekopdrachten.

De gemiddelde vraagprijs van een op Gaspedaal.nl en Autotrack aangeboden tweedehands auto lag in maart op €23.401. De gemiddelde zoekprijs vanuit de sitebezoeker lag in maart op €17.475. Het gat tussen de gemiddelde zoek- en vraagprijs is iets kleiner geworden, maar is zeker niet klein. Volkswagen was in maart als vanouds weer het populairste merk op Gaspedaal en Autotrack. Ook de populairste gebruikte auto was in maart weer van dat merk: de Volkswagen Golf. In maar liefst een kwart van de zoekopdrachten waarbij een carrosserievorm werd ingevuld, werd voor de stationwagon gekozen. Hatchbacks eindigden op plek twee (22,2 procent).

Top 10 meest gezochte merken – maart 2024

MerkAandeel in zoekopdrachten
1Volkswagen9,9%
2Audi8,0%
3BMW7,5%
4Mercedes-Benz5,8%
5Ford5,8%
6Toyota5,5%
7Volvo4,7%
8Peugeot4,4%
9Kia4,4%
10Opel4,4%

Top 10 meest gezochte modellen – maart 2024

MerkModelAandeel in zoekopdrachten
1VolkswagenGolf1,9%
2VolkswagenPolo1,7%
3BMW3-serie1,3%
4AudiA31,2%
5FordFocus1,2%
6VolkswagenTiguan1,1%
7NissanQashqai1,0%
8FordFiesta1,0%
9Mercedes-BenzYaris0,9%
10Toyota1-serie0,9%

Lezersreacties (92)

Reageren