Twee splinternieuwe elektrische Honda's

Een en hetzelfde

Honda e:NS2 en e:NP2

Honda heeft de EV-smaak te pakken en heeft inmiddels een heel stel elektrische nieuwe modellen in het vat zitten. Twee daarvan kunnen we je vandaag al laten zien, maar we waarschuwen je alvast: je kunt ze eigenlijk direct vergeten.

Honda heeft grootste EV-plannen, maar die hadden tot voor kort vooral betrekking op markten buiten Europa en in het bijzonder op de Chinese markt. In China heeft Honda twee joint-ventures, samenwerkingsverbanden die afzonderlijk van elkaar nagenoeg dezelfde modellen verkopen. Die auto's wijken onderling op detail van elkaar af en dragen uiteraard een andere naam. Die strategie is dan ook de reden dat we je nu in één keer niet een, maar twee nieuwe elektrische Honda's kunnen laten zien. Je voelt hem aankomen: ze zijn puur voor de Chinese markt bestemd.

Honda nieuwe EV's

De elektrische studiemodellen die Honda in 2023 in China toonde.

Op de beursvloer van Shanghai presenteerde Honda een klein jaar geleden een reeks elektrische studiemodellen. Ze behoorden stuk voor stuk toe aan Honda's EV-lijn voor de Chinese markt: e:N. Twee van de destijds getoonde studiemodellen leken bijzonder sterk op elkaar: de e:NP2 Prototype en de e:NS Protoype. In de database van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatie Technologie hebben we de eerste foto's én de eerste informatie van de productieversies van die twee auto's opgedoken. We vermoedden al dat de e:NP2 Prototype en e:NS Prototype vooruitblikten op één model dat de twee joint-ventures gaan voeren. Dat blijkt correct.

Honda e:NS2 en e:NP2

Honda e:NP2.

De Honda e:NP2 is de variant van de nieuwe elektrische cross-over die het samenwerkingsverband GAC Honda op de markt brengt. Honda's tweede joint-venture, Dongfeng-Honda, neemt hem als e:NS2 in productie. In feite gaat het dus om één en dezelfde auto, al heeft Honda zijn best gedaan het tweetal een enigszins eigen front en kont te geven. De e:NP2 heeft met zijn grote C-boemerangvormlige uitlopers in zijn verlichting een iets speelser voorkomen dan de letterlijk meer rechtlijniger getekende e:NS2. Zowel de elektrische Honda e:NP2 als de e:NS2 is 4,79 meter lang, 1,84 meter breed en 1,57 meter hoog. Verder hebben ze allebei een 69-kWh accu en een 204 pk sterke elektromotor. De wielbasis bedraagt 2,74 meter.

Dit elektrische duo komt niet naar Europa, maar Honda heeft ook voor de Europese markt flinke EV-plannen. Zo komt het met een reeks volledig als EV ontwikkelde modellen die het aan zijn nieuwe EV-familie hangt: de 0-serie. Daarover lees je hier meer.

We hebben ook andere voorbeelden van Honda's die per joint-venture van elkaar verschillen. Zo zijn de Crider (GAC Honda) en Envix (Dongfeng Honda) feitelijk dezelfde modellen. Hetzelfde geldt voor de Accord (GAC) en Inspire (Donggeng), Odyssey (GAC) en Elysion (Dongfeng). Fit (Jazz, GAC) en Life (Dongfeng), Vezel (HR-V, GAC) en XR-V (Dongfeng), Avancier (GAC) en UR-V (Dongfeng). Daarnaast bestaat de Honda CR-V er ook als Breeze en is de Civic hatchback er in China ook als Integra hatchback. Zijn we er nog?

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.