Twee elektrische SUV's 's van Indiase Mahindra: op naar Europa?
Een ziel, twee formaten
Het Indiase automerk Mahindra heeft in een vloeiende beweging het doek getrokken van niet één, maar twee fonkelnieuwe elektrische SUV's. Ze zijn brutaal vormgegeven, staan op een compleet nieuw platform en komen misschien wel naar Europa.
Mahindra is het automerk van moederbedrijf Mahindra & Mahindra - het blijft het waard dat te benoemen. Mahindra is in thuisland India een grote concurrent van Maruti Suzuki én uiteraard van Tata. Mahindra verkoopt al allerhande SUV's en cross-overs, waaronder één elektrische: de XUV400. Diat is feitelijk de elektrische variant van de XUV300, op zijn beurt een ingekort neefje van de SsangYong/KGM Tivoli. Waar met name Tata op EV-vlak flink uitpakt, heeft Mahindra zich wat elektrische auto's betreft lang op de vlakte gehouden. Tot nu. Met gepaste bombarie tovert het twee nieuwe elektrische SUV's uit de hoge hoed: de XEV 9e en de BE 6e. Ze zijn misschien wel belangrijker dan je denkt.

Mahindra XEV 9e
Het nieuwe Indiase elektroduo staat namelijk op een splinternieuw, INGLO geheten basis, een EV-platform dat in de toekomst onder meer Mahindra's een plek krijgt. De nieuwe hardware is interessant, daarover straks meer. Waarom de nieuwe Indiase EV's voor Europa mogelijk zo interessant zijn? Welnu. Ruim twee jaar geleden klonk in New Delhi het startschot voor BE. BE moet een nieuw submerk - of sublijn - van Mahindra worden, waarmee het naar eigen zeggen zijn tanden in de internationale automarkt wil zetten. De Mahindra BE 6e is de eerste van die sublijn die het merk ook buiten India wil gaan voeren. We zijn nog in afwachting van een reactie van Mahindra op de vraag of en wanneer de elektrorakker onze kant op komt. De Mahindra XEV 9e is minstens zo elektrisch als de BE 6e en staat op hetzelfde platform. Dit model maakt géén deel uit van de BE-lijn en dus is het nog maar de vraag of Mahindra het XEV-model - er volgen er later meer - ook naar Europa wil halen.
Mahindra BE 6e en XEV 9e
Het INGLO-platform heeft Mahindra zelf ontwikkeld. Het is een modulaire basis die volgens het bedrijf - het verwoordt het mooi - '[...] Indiase innovatie fuseert met internationale standaarden'. Beide nieuwkomers zijn in de basis achterwielaangedreven en zijn er met 59 kWh en 79 kWh grote LFP-accu's. In zowel de BE 6e als XEV 9e wordt de kleinste accu gecombineerd met een 286 pk sterke elektromotor. Het kleinste pakket voorziet een 231 pk sterke unit van levenslust. De 59 kWh accu is met 140 kW vol te jagen met verse stroom, het 79 kWh grote exemplaar met 175 kW.

Mahindra BE 6e
De accu's en elektromotoren delen de twee met strakke vouwen en scherpe hoeken overladen SUV's dus met elkaar. Hun formaat, exterieur én interieur niet. De BE 6e is de kleinere van het tweetal en is een SUV-achtige met een sterk aflopende daklijn. Hij is 4,37 meter lang, 1,91 meter breed en 1,63 meter hoog. Z'n wielbasis: 2,78 meter. De bagageruimte bedraagt 455 liter, ruimte die wordt aangevuld door een 45 liter grote frunk. Met de kleinste accu komt de BE 6e volgens de Indiase MIDC-cyclus tot 535 kilometer ver, de grotere accu levert de auto een bereik op van 682 kilometer.
Ook de Mahindra XEV 9e heeft een sterk aflopende daklijn, maar is een maatje groter. De SUV heeft dezelfde wielbasis, maar is met zijn lengte van 4,79 meter een behoorlijke 42 centimeter langer. Dat levert het model een bagageruimte op van een riante 663 liter. De bagageruimte onder de voorklep is aanzienlijk groter dan die van de BE 6e. Je kunt er 150 liter in kwijt.
Slim
Meer Indiaas vernuft? Is er. Het tweetal heeft adaptieve dempers, extra geluiddempend glas én is door Mahindra voorzien van een Qualcomm Snapdragon 8295 Processor met - we citeren Mahindra maar zelf - '200k DMIPS en 46 TOPS'. Dat is vast veel. Ook aanwezig: een Adreno-GPU van de zesde generatie, 24 GB RAM werkgeheugen en 128 gigabyte aan digitale opslagruimte voor allerhande zaken. Volgens Mahindra heeft het tweetal 'het hoogste denkvermogen' van alle auto's ter wereld. Verder brengt het merk twaalf ultrasone sensoren, vijf radars en zes camera's naar de elektrische SUV's. Die hardware moet autonome vaardigheden van Leven 2+ mogelijk maken. Volgens Mahindra zijn de auto's in staat voetgangers, barricades, voertuigen én - niet onbelangrijk - runderen waar te nemen. De runddetectievaardigheden van de Mahindra's wordt door de fabrikant zelfs als eerste genoemd. Koeien worden in het in India veel voorkomende hindoeïsme immers als heilig gezien.
Zou jij de twee nieuwe Indiase SUV's wel in Nederland willen zien?