Tüv: autobedrijven vervangen te snel

Achterrem
Tüv Nord, de Nederlandse afdeling van het bekende Duitse keuringsinstituut, heeft becijferd dat consumenten gemiddeld, over het hele leven van een auto, € 300 te veel betalen voor onderhoud. Autobedrijven zouden vooral banden, remmen en ondersteldelen te snel vervangen.
Tüv Nord, de Nederlandse afdeling van het bekende Duitse keuringsinstituut, heeft becijferd dat consumenten gemiddeld, over het hele leven van een auto, € 300 te veel betalen voor onderhoud. Autobedrijven zouden vooral banden, remmen en ondersteldelen te snel vervangen.
Tüv Nord baseert deze uitspraak op een onderzoek dat men dit jaar in opdracht van vijf leasemaatschappijen hield. Op 500 auto's werd bij 145 stuks voortijdige vervanging geconstateerd, bijna 30 procent dus. Als norm voor vervanging werd daarbij steeds de meest soepele gehanteerd. Leasemaatschappijen zijn immers vaak extra coulant bij vervangingen die zich binnen afzienbare tijd na de onderhoudsbeurt gaan aandienen. Desondanks werden onder meer bij 70 (van de 500) onderzochte lease-auto's de banden alsnog met te veel restprofiel vervangen.
In de leasewereld bestaat al langer zorg over de te makkelijk vervangende dealers. Arjen van der Lugt (operationeel manager van Athlon) komt de onderzoeksconclusie niet vreemd voor. "Wij zien de ROB-kosten te hard toenemen." Van der Lugt wijt dit met name aan de rendementsdruk waar dealers onder gebukt gaan en de complexiteit van de elektronica in auto's.
Zijn collega Peter van Bragt van Unilease vindt de Tüv-cijfers wel wat aan de hoge kant: "De uitwassen zijn er wel uit.", maar ook hij herkent het probleem. NDA-beleidsmedewerker Frans Kragten wil nog niet reageren op het onderzoek. "Ik wil eerst het rapport zien." Tüv Nord heeft echter nog een weekje nodig om de laatste punten op de bekende 'i ' te zetten.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.