Treurige nieuwe Global NCAP resultaten

Sterren schitteren door afwezigheid

NCAP
De internationale afdeling van NCAP, Global NCAP, heeft weer een aantal auto's op de muur afgevuurd. Daarbij kwam geen enkele fabrikant goed uit de verf.

Latin NCAP, de Zuid-Amerikaanse afdeling van NCAP, heeft een Chevrolet Spark aan een reeks botsproeven onderworpen. Inmiddels is het voor General Motors in Zuid-Amerika geen verrassing meer: de auto ging met nul sterren naar huis. Niet lang geleden was het de Chevrolet Sail die met dezelfde erbarmelijk lage score de shredder in verdween.

Latin NCAP testte de goedkoopste uitvoering van de Spark, een auto die in die toestand niet voorzien is van zaken als airbags. De organisatie vindt het schandalig dat een auto waarvan "[...] de Europese versie in 2009 tegen ongeveer dezelfde prijs met vier airbags werd aangeboden" het in Zuid- en Midden-Amerika zonder airbags moet stellen". Latin NCAP zegt opnieuw zwaar teleurgesteld te zijn in General Motors. Latin NCAP is van mening dat een groot concern als GM dergelijke onveilige auto's niet zou moeten willen verkopen.

Kwid en Mobilio

Eerder wist de Renault Kwid ook geen enkele ster achter zijn naam te zetten. Ditmaal is de door Global NCAP de Indiase topversie van de Kwid op de muur afgevuurd. De kleine Renault, die auto van het jaar werd in India, wist nu welgeteld één ster te scoren. Om een idee te krijgen van de alsnog karige veiligheidsmiddelen: de duurste Kwid heeft één airbag en ook slechts een gordelspanner voor de bestuurder van de auto. NCAP is van mening dat deze duurste versie de basis-Kwid zou moeten zijn.

Ook de Honda Mobilio, een MPV, moest het ontgelden, al deed deze het beter. Ook hier is alles relatief. De basisversie haalde geen enkele ster voor de veiligheid van de bestuurder. De variant met een dubbele airbag wist echter drie sterren voor de bestuurder binnen te halen. Over de Mobilio zegt Global NCAP ook dat de variant met airbags de basisversie zou moeten zijn.

Doelstelling

Global NCAP ziet 2020 als jaar waarin het geen enkele 0-sterren auto's meer wil tegenkomen. Daarbij vind de instantie het logischerwijs absurd dat grote concerns een airbag, die volgens het bedrijf zo'n 45 euro kost, niet standaard leveren.

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.