AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Toyota Urban Cruiser: stadse all-rounder
23
Op de Salon de l'Automobile in Parijs heeft de Toyota Urban Cruiser zijn debuut gemaakt. Het model valt onder de RAV4 en is meer gericht op stedelijk gebruik.
De Urban Cruiser is 3,93 meter lang. Een compacte auto dus. Daarnaast is de auto 1,73 meter breed en 1,54 meter hoog. Veel binnenruimte wordt gecreëerd door de wielen op de hoeken van de auto's te plaatsen. De bagageruimte is daardoor fors in zijn klasse. 314 liter kan je achter in de auto kwijt of 749 liter als de achterbank wordt neergeklapt.
In de eerste helft van 2009 komt de Toyota op de bestellijsten te staan in twee versies. Een 1,33-liter VVT-i benzine met voorwielaandrijving en een 1.4 D-4D diesel met AWD. De 1,33-liter viercilinder is een nieuweling en is in deze auto uitgerust met start-/stopsysteem. Het blok produceert 100 pk en 132 Nm. Met deze motor bereikt de Urban Cruiser in 12,5 seconden de honderd. De top ligt op 175 km/u. Een liter benzine gaat er in 13,6 km doorheen en daarbij wordt per kilometer 130 gram CO2 uitgestoten. De diesel krijgt 90 pk en 205 Nm op de aandrijfassen. Over de sprint naar de honderd moet de zelfontbrander 0,2 seconden toegeven op de benzine. De topsnelheid is wel hetzelfde. Verder heeft de auto de primeur als het gaat om de CO2-uitstoot. Van alle vierwielaandrijvers is deze met 133g/km de schoonste. Nog niet eerder wist een 4x4 onder de 135g/km te komen. Het verbruik komt op 1 op 14,6. Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
In het interieur zijn de ingenieurs van de Japanse autofabrikant ook creatief geweest. Het instrumentenpaneel is gebaseerd op een radarscherm. Zo bevinden de snelheidsmeter en de tachometer zich in dezelfde koker. Dit laat ruimte aan de zijkanten voor makkelijk te lezen indicators. Een andere eyecatcher is de middenconsole. Deze is zo gestileerd dat hij los lijkt te staan van de rest van het dashboard.
Qua veiligheidsvoorzieningen beschikt de Urban Cruiser over Toyota's Minimal Intrusion Cabin System dat energie die vrij komt bij een botsing moet absorberen en distributeren. Daarnaast zitten er zeven airbags verstopt in de auto. Systemen als ABS, Tractioncontrol en stabiliteitscontrole moeten verder de veiligheid verhogen. Andere opties zijn climate control, airco, 16-inch lichtmetalen velgen en keyless entry.
In de eerste helft van 2009 komt de Toyota op de bestellijsten te staan in twee versies. Een 1,33-liter VVT-i benzine met voorwielaandrijving en een 1.4 D-4D diesel met AWD. De 1,33-liter viercilinder is een nieuweling en is in deze auto uitgerust met start-/stopsysteem. Het blok produceert 100 pk en 132 Nm. Met deze motor bereikt de Urban Cruiser in 12,5 seconden de honderd. De top ligt op 175 km/u. Een liter benzine gaat er in 13,6 km doorheen en daarbij wordt per kilometer 130 gram CO2 uitgestoten. De diesel krijgt 90 pk en 205 Nm op de aandrijfassen. Over de sprint naar de honderd moet de zelfontbrander 0,2 seconden toegeven op de benzine. De topsnelheid is wel hetzelfde. Verder heeft de auto de primeur als het gaat om de CO2-uitstoot. Van alle vierwielaandrijvers is deze met 133g/km de schoonste. Nog niet eerder wist een 4x4 onder de 135g/km te komen. Het verbruik komt op 1 op 14,6. Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
In het interieur zijn de ingenieurs van de Japanse autofabrikant ook creatief geweest. Het instrumentenpaneel is gebaseerd op een radarscherm. Zo bevinden de snelheidsmeter en de tachometer zich in dezelfde koker. Dit laat ruimte aan de zijkanten voor makkelijk te lezen indicators. Een andere eyecatcher is de middenconsole. Deze is zo gestileerd dat hij los lijkt te staan van de rest van het dashboard.
Qua veiligheidsvoorzieningen beschikt de Urban Cruiser over Toyota's Minimal Intrusion Cabin System dat energie die vrij komt bij een botsing moet absorberen en distributeren. Daarnaast zitten er zeven airbags verstopt in de auto. Systemen als ABS, Tractioncontrol en stabiliteitscontrole moeten verder de veiligheid verhogen. Andere opties zijn climate control, airco, 16-inch lichtmetalen velgen en keyless entry.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
De bijna vergeten Toyota Urban Cruiser of toch iets anders cross-overigs voor €5.000?
Test: Toyota Urban Cruiser - Geen bZ, zus van Suzuki e Vitara
Nieuws
Elektrische Toyota Urban Cruiser blijkt relatief betaalbaar
Nieuws
Toyota Urban Cruiser: nieuwe elektrische Toyota klaar voor 2025
Nieuws