Toyota Mirai rijdt recordafstand van 1.360 kilometer op één tank
Op waterstof het Guinness Book of World Records in
De Toyota Mirai rijdt het Guinness Book of World Records binnen. De elektrisch aangedreven Toyota met brandstofcel aan boord heeft met zijn volle waterstoftanks namelijk een recordafstand van 1.360 kilometer gereden.
In mei deed Toyota in Frankrijk een recordpoging met de Mirai. Een exemplaar van Toyota's tweede generatie Mirai haalde op een set volle waterstoftanks een afstand van maar liefst 1.003 kilometer. Een hele prestatie, zeker als je weet dat Toyota voor de Mirai een officiële actieradius van zo'n 650 kilometer opgeeft. Dat je met extreem efficiënt hypermilen nog meer kilometers de waterstoftanks van de Mirai kunt persen, bewijst Toyota in de Verenigde Staten.

Toyota Mirai
Een Toyota Mirai heeft op een set volle waterstoftanks namelijk een afstand van 845 miles gereden, omgerekend maar liefst 1.360 kilometer. Dat levert de Mirai een Guinness World Record op. Niet eerder reed een waterstofauto zo'n grote afstand zonder ook maar één keer bij te tanken. Achter het stuur van de record-Mirai zaten Wayne Gerdes en Bob Winger, bekende zogenoemde hypermilers die door onder meer ontzettend rustig te rijden meer dan een dubbele fabrieksopgave aan actieradius uit de drie samen 5,6 kilo grote waterstoftanks van de Mirai wisten te wringen.
De recordrit nam twee dagen in beslag. Op dag één legde het rijdersduo in het zuiden van de Amerikaanse staat Californië een afstand af van 761 kilometer. Op dag twee werd nog eens 599 kilometer gereden. Volgens Toyota werden de meeste kilometers tijdens spitstijden gereden bij temperaturen tussen de 18 en 28 graden Celsius. Meer interessante cijfers: volgens Toyota zou een auto met een 'gemiddelde benzinemotor' tijdens dezelfde rit 301,2 kilo CO2 de atmosfeer hebben gepompt. De Mirai op zijn beurt geen gram, al is er net als bij het getal voor een benzineauto geen rekening gehouden met de bij de productie van de brandstof vrijgekomen gassen.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild

Praktijkverbruik Opel Crossland X: hoe zuinig is Opels compacte SUV?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (254) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.