Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Toyota Mirai - Back to Basics

Een interessante aanbieding?

146
Toyota Mirai back to basics
Toyota Mirai back to basicsToyota Mirai back to basicsToyota Mirai back to basicsToyota Mirai back to basicsToyota Mirai back to basicsToyota Mirai back to basicsToyota Mirai back to basicsToyota Mirai back to basics
Max Veldhuis
  • Max Veldhuis
  • Nieuws
13 maart 2021 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Back to basics:

 Zijn basismodellen nog altijd 'showroomlokkertjes', of kun je daadwerkelijk gelukkig worden met een instapper? In 'Back to basics' zoeken we het uit!

Met de nieuwe Toyota Mirai moet het rijden op waterstof weer een stukje bereikbaarder gaan worden voor een breder publiek. Dat vertaalt zich vooral in een fors lagere vanafprijs ten opzichte van het vorige model: het prijsverschil bedraagt maar liefst €15.100! Krijg je voor dat geld dan evengoed nog een aantrekkelijke auto?

Toyota Mirai FCV Dynamic

€65.995

Dankzij de lagere aanschafprijs van de tweede generatie Toyota Mirai kan het voor sommigen opeens een stuk aantrekkelijker zijn om op waterstof over te stappen. Dat komt mede omdat het bijtellingsregime de waterstofauto gunstig gezind is: dit jaar tel je 12 procent bij over de gehele fiscale waarde van de auto. Bij een EV op accu's geldt dat bijtellingsvoordeel slechts tot €40.000, over het resterende bedrag moet je de volle mep van 22 procent bijtellen. Daar staat dan wel weer tegenover dat de waterstofinfrastructuur nog bijzonder beperkt is. Ook is het nog maar de vraag of waterstof toekomst heeft voor personenauto's, nu de overige fabrikanten massaal inzetten op de ontwikkeling van BEV's.

Wie daarover meer wil weten moet zeker even de video van Roy Kleijwegt bekijken, want vandaag gaat het om prijs en uitrusting. Over de keuze van de aandrijflijn hoef je in de Mirai in ieder geval niet lang na te denken, dat is er namelijk maar één: de elektromotor met 182 pk. In tegenstelling tot het vorige model drijft deze krachtbron voortaan de achterwielen aan. De beloofde actieradius is 650 kilometer. Buiten dat zijn de prestaties niet heel spetterend. De Mirai accelereert in 9 seconden van 0-100 km/h en de topsnelheid ligt op 175 km/h.

Gestroomlijnd

Qua uiterlijk had de Mirai haast niet meer kunnen verschillen van het vorige model, dat opviel door een tamelijk extravagant lijnenspel. De tweede generatie van de Mirai ziet er een stuk gestroomlijnder uit, mede dankzij de uitgestrekte motorkap en de daklijn. De basisversie van de Mirai doet gelukkig niet heel veel concessies aan dat uiterlijk. Led-koplampen en -achterlichten zijn standaard, net als 19-inch lichtmetalen wielen. Aan de onderkant van de grille zit een verchroomde rand en bij de zijruiten glimt de onderste raamlijst je eveneens tegemoet. De Mirai is in principe gespoten in de getoonde kleur Pacific Blue metallic, voor de overige zes kleuren dien je €1.295 bij te betalen.

Toyota Mirai back to basics

De buitenspiegels van de Mirai zijn altijd elektrisch inklapbaar en verwarmd en ook voor Smart Entry hoef je niet meer bij te betalen. Om het inparkeren met de bijna vijf meter lange sedan makkelijker te maken zit er standaard een achteruitrijcamera op. Parkeersensoren voor en achter zijn pas leverbaar vanaf het duurdere uitrustingsniveau Executive, maar daarover straks meer. Ook voor andere wielen moet je bij de duurdere uitrustingsniveaus zijn. De Executive krijgt dezelfde 19-inchers als de Dynamic, maar dan met een andere kleur. Het duurste uitrustingsniveau Prestige beschikt over 20-inch multispaakwielen.

Zwart stof

Heel veel personaliseringsmogelijkheden voor het exterieur zijn er dus niet op de Mirai Dynamic, daarvoor moet je bij de duurdere uitrustingsniveaus zijn. Hetzelfde geldt ook voor het interieur, want het is zwart stof dat daar in de instapversie de klok slaat. Andere opties voor de kleur van de bekleding zijn er niet en ook de sierlijsten zijn niet naar eigen smaak in te vullen. Dat betekent overigens niet dat het een karige bedoening is in de Mirai. De bestuurdersstoel is altijd elektrisch verstelbaar en stoelverwarming is eveneens inbegrepen. Ook stuurverwarming is standaard. Op het dashboard prijkt een 8-inch digitaal instrumentenpaneel en een 12,3 inch touchscreen met compatibiliteit voor DAB+, Apple CarPlay en Android Auto, dus op dat gebied ben je direct voorzien.

Toyota Mirai back to basics

Zaken als gescheiden klimaatregeling met twee zones, een licht- en regensensor en een automatische binnenspiegel zijn daarbij ook inbegrepen. Leuk voor muziekliefhebbers is JBL Premium Audio met 14 speakers, waarvoor je eveneens niets extra's meer over hoeft te maken naar Toyota. Op het gebied van veiligheidssystemen zit de Mirai van meet af aan goed met Adaptive Cruise Control, verkeersbordherkenning, Pre-collision System en Lane Departure Alert en een grootlichtassistent. Het enige wat op dat gebied nog te wensen overblijft is de Blind Spot Monitor, een functie die bij de Executive is inbegrepen.

Qua opties biedt Toyota niets aan op de Mirai Dynamic. Met de bovenstaande uitrusting moet je het in principe doen, of je moet gaan voor de duurdere uitrustingsniveaus Executive (€69.495) of Prestige (€76.495). De Executive biedt onder meer parkeersensoren voor en achter, uitgebreidere ledverlichting, stoelbekleding in synthetisch leder en een elektrisch verstelbaar stuurwiel. De Prestige voegt daar dan nog een panoramadak, een head-up display van 10 inch, stoelverwarming én -ventilatie voor zowel de voor- als achterstoelen en een parkeerassistent aan toe. Voor een ruime 10 mille extra ben je dus van alle gemakken voorzien.

Tankservice

Overigens biedt Toyota de Mirai in eerste instantie ook nog aan als Launch Edition. Die is in principe hetzelfde als de Prestige, maar dan met de Toyota Tankservice inbegrepen. Dat laatste houdt in dat Toyota jouw Mirai voor je aftankt bij een waterstofstation wanneer je je in een straal van 50 kilometer van een dergelijk tankstation bevindt, zodat je er zelf niet heen hoeft te rijden. Gemak dient de mens, al is het voor de Mirai-rijders te hopen dat de waterstofinfrastructuur op korte termijn wordt uitgebreid.

  • Houd me op de hoogte over de Toyota Mirai
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Toyota Toyota Mirai Back to basics Elektrische Auto

Bekijk ook

Test: Toyota Mirai

Test: Toyota Mirai

Alle aandacht gaat in deze tijden naar elektrische auto's, maar er zijn nog altijd autofabrikanten...

332

Uitgelicht aanbod

    Toyota Mirai FCV Executive Automaat Leder Navi Cruise Clima NL

    Toyota Mirai FCV Executive Automaat Leder Navi Cruise Clima NL

    • 2016
    • 53.467 km

    € 29.400

    Toyota Mirai FCEV Executive

    Toyota Mirai FCEV Executive

    • 2016
    • 66.617 km

    € 27.950

    Toyota Mirai FCV Executive | Lederen Bekleding

    Toyota Mirai FCV Executive | Lederen Bekleding

    • 2018
    • 51.358 km

    € 32.900

Meer Toyota Mirai occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Toyota Mirai II | Vanaf € 65.995

    59
    • 23 maart 2021

Lezersreacties (146) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Mirai specificaties
  • Toyota Mirai occasions
  • Toyota Mirai video's
Advies en informatie
  • Toyota Mirai tests
  • Toyota Mirai gebruikersreviews
  • Toyota Mirai index
PREMIUM
Toyota Mirai - Eerste rijtest

Toyota Mirai - Eerste rijtest

Terwijl het ene na het andere merk waterstof ‘voorlopig’ aan de wilgen hangt, blijft Toyota...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Mirai Prestige (2021)

    Toyota Mirai Prestige (2021)

    24
    • 15 januari 2022
meer reviews
Test: Toyota Mirai

Test: Toyota Mirai

332

Alle aandacht gaat in deze tijden naar elektrische auto's, maar er zijn nog altijd autofabrikanten...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    499
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    100
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota Mirai rijdt recordafstand van 1.360 kilometer op één tank

    Toyota Mirai rijdt recordafstand van 1.360...

    254
    • 12 oktober 2021
  • Nieuws
    Vijf NCAP-sterren voor vijf nieuwe modellen

    Vijf NCAP-sterren voor vijf nieuwe modellen

    18
    • 8 september 2021
  • Nieuws
    Toyota Mirai rijdt recordafstand met tank waterstof

    Toyota Mirai rijdt recordafstand met tank...

    98
    • 31 mei 2021
  • Nieuws
    Toyota en Lexus: semi-autonoom met Advance Drive in Japan

    Toyota en Lexus: semi-autonoom met Advance...

    19
    • 8 april 2021
  • Nieuws
    Toyota Mirai leverbaar met eigen waterstoftankstation

    Toyota Mirai leverbaar met eigen waterstoftankstation

    104
    • 9 maart 2021
Merk
Merk
  • Toyota Aygo X - Welkom duurtest

    Toyota Aygo X - Welkom duurtest

    34
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro NCAP-sterren

    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro...

    58
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Toyota Highlander

    Modeljaarupdate voor Toyota Highlander

    17
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Toyota's nieuwste hybride cross-over: Urban Cruiser Hyryder

    Toyota's nieuwste hybride cross-over: Urban...

    43
    • 5 juli 2022
  • Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km - Klokje Rond

    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235...

    • 4 juli 2022
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    499
    • 2 juli 2022
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    207
    • 1 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden