Toyota investeert tientallen miljarden euro's in elektrisch rijden
Stroompedaal vol ingetrapt

Toyota pompt tientallen miljarden in de ontwikkeling en productie van elektrische auto's. De grootste autofabrikant ter wereld wil voor het eind van het decennium jaarlijks 3,5 miljoen volledig elektrische auto's verkopen.
Concreet komt de investering neer op omgerekend zo'n €31 miljard. Rond 2030 moeten er dertig elektrische modellen zijn ontwikkeld, waarvan vijftien modellen al in 2025. De nieuwe doelen moeten van Toyota een geduchte concurrent maken van merken als Tesla en ook Volkswagen, dat tevens stevig inzet op elektrisch rijden.
De stap van Toyota komt na lang twijfelen. Het concern vroeg zich jarenlang af of de wereld, buiten Europa en de Verenigde Staten, wel echt klaar is voor de overstap van reguliere verbrandingsmotoren naar elektrische of semi-elektrische varianten. "We willen klaar zijn voor elke verandering en onze klanten een scala aan opties bieden", aldus topman Akio Toyoda dinsdag.
Ook in hybride en brandstofcel-auto's steekt Toyota nog eens omgerekend €31 miljard. Nissan investeert ter vergelijking €15,5 miljard in elektrificatie en Volkswagen €52 miljard in de ontwikkeling en productie van nieuwe elektrische voertuigen.
Modellen
Toyota trapt het nieuwe elektrische offensief af met de bZ4X, die onlangs werd onthuld. Dinsdag presenteerde Toyota behalve de investeringsplannen ook al een enorme reeks productierijp ogende volledig elektrische studiemodellen. Ook Toyota's luxemerk doet er vrolijk aan mee. Dat begint met de Lexus RZ 450e, maar ook Lexus liet al meer nieuwkomers zien.
PRIVATE LEASE Toyota
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Toyota presenteert elektrisch bZ-aanbod van de toekomst

Toyota zet door: nóg 8 elektrische concept-cars!

Lexus Electrified: Lexus RZ 450e en drie andere EV’s

Mysterieus Lexus-nieuws: elektrische hatchback, shooting brake én cabriolet

Toyota Sienna - Auto-immigratiedienst

Praktijkervaring Toyota Yaris (2011-2020): dit vinden eigenaren van hun auto
Lezersreacties (81) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.