Toyota investeert €11,4 miljard in accutechnologie
Ook voor hybrides
Toyota gaat aan de slag met accutechnologie voor EV's. De Japanners investeren tot 2030 1,5 triljoen Yen, omgerekend €11,4 miljard, in accutechnologie en de productie van accu's. Die moeten uiteindelijk in verschillende aandrijflijnen terecht komen.
Op het gebied van EV's loopt Toyota niet bepaald op de troepen vooruit. Het merk was er met de Prius als eerste bij als het gaat om hybrides en met de Mirai zette Toyota al vroeg in op waterstof, maar in volledig elektrisch rijden op een accu zagen de Japanners tot enige tijd geleden niet echt heil. Nu de regelgeving in verschillende markten steeds strenger wordt en de hele auto-industrie inzet op EV's, gaat Toyota daarin mee. De €11,4 miljard die Toyota investeert gaat onder meer naar de ontwikkeling van solid-state accu's en de verbetering van lithium-ion accu's. Toyota wil uiteindelijk toe naar nikkel- en kobaltvrije accu's die 50 procent goedkoper zijn dan de huidige accu's.
Om alle EV's en hybrides in de toekomst van een accu te kunnen voorzien, wil Toyota toe naar een productiecapaciteit van meer dan 200 GWh. Eerder was dat nog 180 GWh. Daarvoor slaat Toyota onder meer de handen ineen met accufabrikanten CATL en FinDreams Battery, een onderdeel van BYD. Al in de komende 4 jaar wil Toyota vijftien volledig elektrische modellen introduceren, waarvan zeven bZ-modellen. Momenteel verkoopt de joint-venture Toyota-GAC in China overigens al een elektrische C-HR. In Europa levert Toyota naast de ProAce Electric en straks de elektrische Proace City momenteel geen volledig elektrische auto, alleen Lexus doet mee in de EV-markt met de UX 300e.