Toyota Hilux: ook in Nederland met vleugje elektrokracht
Mild-hybride Hilux naar Europa
We wisten allang dat hij kwam, maar nu heeft ook Toyota bevestigd dat de Hilux in Europa een vleugje elektrohulp krijgt. De Toyota Hilux wordt geen EV, geen plug-in hybride en ook geen reguliere hybride. Wél komt de Toyota Hilux met een mild-hybride aandrijflijn naar Nederland.
Al in juni kreeg AutoWeek lucht van de komst van een mild-hybride aandrijflijn naar de Toyota Hilux. We vingen op dat Toyota in Australië een mild-hybride Hilux op de markt zou brengen. De Nederlandse importeur kon toen nog niet zeggen of de mild-hybride Hilux ook onze kant op zou komen, al verwachtten we wel dat dat zou gaan gebeuren. Wat blijkt? De Toyota Hilux met mild-hybride aandrijflijn komt inderdaad naar Europa.
Uitgebreide technische informatie van de Toyota Hilux Hybrid 48V, zoals de mild-hybride Hilux voluit heeft, krijgen we nog niet. Wel zegt Toyota dat het maximale trekgewicht en het maximale laadvermogen met achtereenvolgens 3.500 kilo en 1.000 kilo onveranderd blijven.
In Australië heeft de mild-hybride Toyota Hilux gewoon weer een 2.8-dieselmotor. Die verbruikt met gemiddeld 8,2-8,6 l/100 kilometer zo'n 10 procent minder dan de Hilux met de conventionele 2.8. Toyota levert de Hilux in Nederland nu alleen met een 150 pk 2.4 en met een 204 pk 2.8. Wanneer de Toyota Hilux Hybrid 48V in Nederland te koop is, is nog niet bekend.