Toyota GT86 in TRD-racejas
De TRD Griffon Project is, zoals z'n naam al doet vermoeden, het geesteskindje van Toyota Racing Developments. Eerder al maakte deze lichtgewicht uitvoering indruk op de Tokyo Auto Salon, de grootste tuningbeurs van Japan.
Om een rotonde glijden is leuk, maar TRD heeft de GT86 afgetraind en klaargestoomd voor het échte werk, en dat vindt natuurlijk plaats op het circuit. De Griffon is lichter, stijver en uiteraard voorzien van wat TRD-franjes. Zo zijn de motorkap, het dak, de deuren, de achterklep en de achtervleugel vervaardigd uit koolstofvezel, het carbon-goedje dat menig sportieveling siert. Glazen ramen? Vergeet het maar, het glas is vervangen voor polycarbonaat. Verder maakt TRD gebruik van met koolstofvezel verstevigd plastic om het gewicht omlaag te krijgen.
Met z'n tweeën over het circuit knallen is er niet bij. De enige zetel is een kuipstoeltje van TRD, ook de pookknop, startknop en verscheidene metertjes komen van de planken van Toyota's race-afdeling. Sturen doen we met een stuurwiel van Momo en voor sneller schakelen heeft TRD de bakverhoudingen bijgesteld. Uiteraard ligt de GT86 enige centimers dichterbij het asfalt, hoeveel precies vermeldt TRD niet. Andere remschijven moeten het circuitbeest sneller tot stilstand brengen, die overigens achter 18-inch TWS wielen worden gemonteerd. Onder de kap blijft de GT86, naast een nieuw oliekoelsysteem, onaangetast.