Toyota en PSA trekken banden aan

Toyota krijgt compacte besteller en koopt fabriek

Toyota Peugeot Partner busje photoshop PSA

Te midden van allerlei geruchten over de toekomst van de samenwerking tussen Toyota en PSA komen de bedrijven met een verklaring waarin die toekomst nader wordt toegelicht. Vooral op bedrijfswagengebied kruipen de twee dichter tegen elkaar aan.

Aan het einde van 2019 krijgt de Toyota ProAce, ook al een PSA-product, gezelschap van een kleiner model uit PSA’s fabriek in het Spaanse Vigo. Het lijkt er daarmee op dat de Peugeot Partner, Citroën Berlingo en Opel Combo gezelschap krijgen van een vierde variant, die alleen in Europa zal worden aangeboden.

Tot zover lijkt alles helder, maar er is meer aan de hand. Toyota Motor Europe (TME) wordt namelijk in januari 2021 volledig eigenaar van de tot op heden gezamenlijke fabriek in het Tjechische Kolin. Dat is de vestiging waar de ‘kleintjes’ Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 108 van de band lopen. PSA en TME beloven dat die drie auto’s gebouwd blijven worden in de faciliteit en we geloven ze op hun woord voor wat betreft de huidige generatie van de auto’s. Wat er daarna gaat gebeuren, is echter onduidelijk. Gevoed door het feit dat Opel nu onderdeel is van PSA, komen er steeds vaker geruchten voorbij die stellen dat Toyota op eigen houtje verder gaat in het A-segment en een volgende drieling uit een Peugeot, een Citroën en een opvolger van de Opel Karl zal bestaan. Een automobiele vierling, zoals dat ook op bedrijfswagengebied lijkt te gaan gebeuren, is in theorie echter ook een mogelijkheid.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.