Slimme, praktische en bijzondere Toyota nu nog slimmer

Slim opgefrist

Toyota JPN Taxi
Toyota JPN TaxiToyota JPN TaxiToyota JPN TaxiToyota JPN TaxiToyota JPN TaxiToyota JPN TaxiToyota JPN TaxiToyota JPN TaxiToyota JPN TaxiToyota JPN Taxi

De ene Toyota is de andere niet. In thuisland Japan levert Toyota heel wat modellen die je in Nederland niet kunt krijgen. Een daarvan is de even praktische als voor ons Europeanen bijzondere JPN Taxi. Het is die Toyota JPN Taxi die nu nóg slimmer is.

Hoewel er flink wat overlap is tussen het Europese en Japanse leveringsgamma van Toyota, zijn er ook flinke verschillen. Zo levert Toyota in Japan net als in Europa de Yaris, Yaris Cross, Corolla, Corolla Cross, Prius, Mirai, bZ4X, RAV4, Hilux en Land Cruiser (250), maar er zijn talloze modellen die je in Europa niet en in Japan wél kunt kopen. We noemen - ga er maar even voor zitten - de Aqua, de Roomy, de Alphard en Vellfire, de Voxy en Noah, de Sienta, de HiAce Wagon, de Corolla Axio, de Crown, Crown Estate,Crown Crossover, de Crown Sport, de Corolla Fielder, de Harrier, de Raize, de Land Cruiser (J300) én de Land Cruiser 70. Dan is er in Japan ook nog een Toyota die eigenlijk helemaal niet bedoeld is voor de Japanse particulier: de JPN Taxi. Die is nu verbeterd.

Toyota JPN Taxi

In Japan veelvoorkomend, in Europa uniek.

De Toyota JPN Taxi - of 'Japan Taxi'- is een model van Toyota dat je in zekere zin kunt zien als de 'Londense taxi' voor de Japanse thuismarkt. Het is een 4,4 meter korte mengelmoes van een hatchback en een MPV. Met die wagenlengte is hij ongeveer net zo lang als een Corolla Hatchback, maar met 1,7 meter is-ie een stuk hoger. Daarbij heeft de JPN Taxi aan de linkerzijde een schuifdeur. De vooral ruime JPN Taxi geeft met zijn naam al weer wat zijn taak in het leven is: als taxi fungeren. De bijzonder slimme Toyota JPN Taxi heeft een slim wegklapbare achterbank om ook mensen die aangewezen zijn op een rolstoel van A naar B te brengen, heeft een flinke bagageruimte én heeft natuurlijk een hybride aandrijflijn die lpg lust. Aan de basis, de opzet én het uiterlijk van de JPN Taxi is niet gesleuteld, toch is de Toyota verbeterd.

Toyota JPN Taxi

Lekker verstelbaar.

De Toyota JPN Taxi heeft een vernieuwd digitaal instrumentarium met een nu 7-inch groot display, heeft een uitneembare module voor betalingen aan de rechterzijde van het stuurwiel en heeft nieuwe veiligheidssystemen. Ook nieuw: de in het hemeltje gehuisveste ventilatieroosters voor de achterpassagiers zijn nu verstelbaar. Daarnaast perst Toyota een nieuwe en grotere lpg-tank in de JPN Taxi. Daar gaat voortaan 58 liter in, in plaats van 52 liter. De rest van de aandrijflijn - de zo'n 75 pk sterke 1.5 benzinemotor en de 61 pk krachtige elektromotor - blijven onaangeroerd.

De Toyota JPN Taxi - die zijn leven twaalf jaar geleden als studiemodel begon - is inmiddels sinds 2017 in dienst als taxi. De vanafprijs van het de slimme Japanner bedraagt omgerekend €21.160.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.