Toyota Corolla als basis voor eigenzinnig retromodel
Altijd eigenzinnig
De misschien wel kleuurrijkste autofabrikant van Japan heeft een arsenaal eigenzinnige retromodellen in het aanbod en daarvan is er nu eentje nu aangescherpt: de Ryugi. Uiteraard van Mitsuoka, wie anders.
Mitsuoka is een Japanse fabrikant die maar wat graag modellen van andere merken in een opvallend retrojasje hijst. Sowieso hebben Japanse fabrikanten wel wat met eigenzinnige retromodellen op basis van heel reguliere auto's. Denk maar eens aan de Nissan Figaro en Be-1, of aan de ook naar Europa gehaalde Daihatsu Trevis op basis van de toen actuele Cuore. Mitsuoka richt zich tegenwoordig puur op het ombouwen van auto's van andere merken. Zo is de Mitsuoka Buddy een RAV4 met klassiek-Amerikaanse invloeden, de Rock Star een als Chevrolet Corvette C2 verklede MX-5, de Himiko een MX-5 met Morgan-achtige looks en de E een Nissan Teana of Altima met een klassieke neus. Daar kwam onlangs nog deze op de Honda Civic gebaseerde retrorakker bij. Dan vergeten we er nog een: de Ryugi EX. Die is nu heel subtiel opgefrist.
Wat het nieuws is? Flinterdun, maar voor ons een perfect excuus om de Mitsuoka Ryugi EX eens in het zonnetje te zetten. De Ryugi EX met automaat krijgt een nieuw noodremsysteem en voortaan hebben alle versies een automatisch dimmende binnenspiegel en een achteruitrijcamera. Maar dan de vraag: wat is een Ryugi EX precies? Welnu: een Toyota Corolla. Maar níet zoals je die in Nederland kunt kopen. Onder het door Mitsuoka vertimmerde plaatwerk gaat een Toyota Corolla Axio (sedan) of Corolla Fielder (stationwagon) schuil. Deze Corolla's van de E160-reeks werden onder meer in thuisland Japan geleverd. In Nederland is deze Corolla-familie nooit geleverd, hier had Toyota toen de Auris (E180) in het aanbod.
De 4,45 meter lange Mitsuoka Ryugi EX is er met 1.5 benzinemotor en handbak vanaf omgerekend €18.660.