Toyota 4Runner
Op 15 oktober arriveert de nieuwe Toyota 4Runner bij de Amerikaanse dealers. Om aan te geven hoe goed zijn off-road capaciteiten zijn, werden de reclamefilms opgenomen op en om de Mount Everest.
De Toyota 4Runner werd in 1985 geïntroduceerd als een echte SUV, een sport utility vehicle. Destijds ging het om een compacte truck met echte terreinkwaliteiten en niet, zoals tegenwoordig, om de een of andere mix tussen een hoog op de grote wielen geplaatste personenwagen, of moderner nog een crossover.
De 4Runner is in ons land tot 1993 gevoerd en werd met stille trom afgevoerd. In Amerika heeft het model 't drie generaties lang goed gedaan. Hij werd altijd uitgerust met bestaande motoren en belangrijke chassisdelen van andere trucks. Daar wond Toyota geen doekjes om, want het was de 4Runner van buiten en van binnen duidelijk aan te zien. Niet dat zoiets een handicap was, want in de 17 jaar van zijn bestaan werden er meer dan 1,2 miljoen 4Runners verkocht. Het model was de norm in de klasse van de zogenaamde mid-size SUVs als het ging om robuustheid, betrouwbaarheid en bruikbaarheid in de praktijk van alledag.
De nieuwe 2003 4Runner is nog steeds een echte SUV in hart en nieren. Hij is net als de toekomstige Lexus GX 470 gebaseerd op de nieuwe Land Cruiser Prado en heeft een ladderframe waarop de carrosserie is gebouwd. De twee motoren zijn niet overgenomen uit het huidige model, maar speciaal voor trucks ontwikkeld en ze zijn dan ook nog steeds in de lengterichting onder de kap gebouwd. De eerste is een nieuwe aluminium 4-liter V6 met vier kleppen per cilinder en met VVTi variabele kleptiming, dat is meteen een primeur: Toyota's eerste truckmotor met VVTi. De V6 levert 248 pk en heeft een maximum koppel van 384 Nm bij 3400 tpm. Hij is gekoppeld aan een 4-traps automaat.
Voor het eerst zal ook een V8 in de 4Runner geleverd worden: de 4,7-liter V8 met 238 pk, 10 pk minder dus dan de V6, maar wel met een groter koppel van 434 Nm bij 3400 tpm. Deze motor wordt ook gebruikt in de Land Cruiser en de Lexus LX 470 en heeft zijn betrouwbaarheid allang bewezen. Hij zal vooral in trek zijn bij mensen die met hun auto aanhangers moeten trekken. De V8 werkt samen met een nieuwe 5-traps automaat.
Voor het rijden op de verharde wegen heeft de 4Runner het VSC stabiliteitssysteem en tractie controle. De wielbasis ( 2,79 m) en de lengte (4,77 m) van de 2003-versie zijn beide ruim 11 cm langer, wat ten goede komt aan de inzittenden vóórin. In de breedte groeide de nieuwe Toyota maar liefst 18,5 cm, iets dat je op schouderhoogte goed moet merken. Toyota heeft geen plannen om de 4Runner naar Europa te halen.