Tops en flops volgens Duitse wegenwacht ADAC
37 toppers, 18 floppers

De Duitse wegenwacht heeft zijn 3.756.226 meldingen van vorig jaar geanalyseerd en komt met top- en floplijsten van alle pechgevallen. Het resultaat is een verslag over 113 modellen van 25 verschillende merken. Een overzicht!
In de analyse wordt in eerste instantie gekeken naar auto’s die tussen 2010 en 2017 zijn geproduceerd, later volgt een kleiner overzicht met auto's tot 20 jaar. Uit de eerste lijst rolt een overzicht van 113 modellen waarover ADAC een oordeel kan geven en worden er 18 auto’s als onbetrouwbaar gezien en 37 als bijzonder betrouwbaar. De overige modellen springen er qua betrouwbaarheid niet uit: die zijn gewoon als oké bevonden door de Duitse wegenwacht. Hierbij is onder andere ook gekeken naar hoe snel een auto het echt laat afweten vanaf het moment dat hij nieuw uit de showroom rolt. Van alle pechgevallen laat bij het overgrote deel de accu het afweten. De gele hulpauto’s moesten daarvoor in 41,8 procent van de gevallen uitrukken. Daarna volgden problemen bij de motor (17,4 procent), ‘overige problemen’ (15,5 procent) en elektrische storingen (10,6 procent) als grootste boosdoeners.
Aygo
Qua meest betrouwbare auto’s springen er verschillende modellen uit. Zo worden de Toyota Aygo, Honda Jazz, Mazda Cx-3 en Suzuki Vitara als zeer betrouwbaar bestempeld. Er zitten echter ook minder voor de hand liggende modellen tussen, zoals de Renault Captur, Fiat Punto en Opel Vivaro. Mercedes-Benz scoort ook bijzonder goed met de A- en B-klasse die samen met de CLA, GLA, GLC, GLK en GLE als bijzonder betrouwbaar worden gezien.
i20
Het is echter niet voor iedereen goed nieuws, want zoals gezegd is de ADAC over 18 auto’s minder te spreken. In de compacte klasse scoren de Smart ForFour/ForTwo (2015-2016) en Fiat 500 (2014-2015) uit die specifieke bouwjaren niet goed. Voor de Smart geldt dat naast de accu ook de startmotor een veelvoorkomende pechveroorzaker is, terwijl de 500 naast een 'slechte' accu ook een weigerende schakelstang van de versnellingsbak heeft. Bij de Hyundai i20 (2011-2014) wordt er hulp ingeschakeld voor defecten aan de bougies en het contactslot terwijl de Opel Meriva nog wel eens strandt met een defecte waterpomp.
E-klasse
Bij de Nissan Qashqai en Kia Cee(‘)d spelen meerdere niet nader benoemde oorzaken een rol. Bestuurders van een Ford S-Max roepen de hulp van ADAC in voor de accu, het roetfilter, de brandstofpomp of de dynamo. Het uitlaatsysteem van de Volkswagen Sharan en Seat Alhambra laat het daarnaast ook opvallend vaak afweten. In het duurste segment gaat het vaak mis met de Mercedes-Benz E-klasse. Naast de startmotor, het contactslot en de accu komen bij deze auto vaak versleten slangen en problemen bij de besturing om de hoek kijken. Vanaf 2013/2014 nemen de problemen met deze auto overigens wel iets af.
Yaris
ADAC keek bij dit rapport ook voor het eerst naar auto’s met een leeftijd tot 20 jaar. De betrouwbaarste modellen zijn dan de Toyota Yaris, Mercedes-Benz A-klasse, de Audi A3 en A4 en de BMW 5-serie. Ook de Renault Twingo (2002-2013) scoort opvallend hoge ogen.
ADAC's tops en flops (2010-2017)
Top | Flop |
Audi A1 | Fiat 500 |
Audi A3 | Ford C-Max |
Audi A4 | Ford Kuga |
Audi A5 | Ford S-Max |
Audi A6 | Hyundai i20 |
Audi Q3 | Hyundai i30 |
Audi Q5 | Kia Ceed |
BMW 1-serie | Kia Sportage |
BMW 2-serie (Active/Grand Tourer) | Mercedes-Benz E-klasse |
BMW 3-serie | Nissan Qashqai |
BMW 4-serie | Opel Meriva |
BMW 5-serie | Peugeot 308 |
BMW X1 | Renault Kangoo |
BMW X3 | Renault Scènic |
Citroën C3 | Seat Alhambra |
Fiat Punto | Smart Forfour |
Honda Jazz | Smart Fortwo |
Hyundai Tucson | Volkswagen Sharan |
Mazda CX-3 | |
Mercedes-Benz A-klasse | |
Mercedes-Benz B-klasse | |
Mercedes-Benz CLA | |
Mercedes-Benz CLB | |
Mercedes-Benz GLC | |
Mercedes-Benz GLK | |
Mercedes-Benz GLE | |
Mini Cooper | |
Mitsubishi Space Star | |
Mitsubishi ASX | |
Peugeot 2008 | |
Renault Captur | |
Skoda Rapid | |
Suzuki Vitara | |
Toyota Aygo | |
Toyota Yaris | |
Volkswagen Fox | |
Volkswagen Beetle |
*Bij de topmodellen worden modelseries gerekend, waarvan het pechcijfer van alle modeljaren tot de beste 40 procent hoort. Flops zijn modellen waarvan het pechcijfer van één modeljaar tot de slechtste vijf procent hoort.
Lees ook

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan
Italiaanse Aehra vindt Europese partner voor accu’s

Zo lang gingen deze zeven auto’s mee

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.