Toppers & floppers 2013: Alexander Inia
Top 1: Mazda 3
Voor mijn meest memorabele ervaring van 2013 hoef ik niet lang na te denken: dat was vijf dagen en 2.500 kilometer rijden door het soms onvriendelijke, gevaarlijke maar regelmatig adembenemend mooie Siberië in een Mazda 3.
Ik was na de reis erg enthousiast over de auto, maar hoopte dat mijn reis het oordeel niet te veel had beïnvloed. Maar gelukkig blijken de collega's al net zo enthousiast. En dus was mijn weemoed toen ik op de IAA in Frankfurt weer in 'mijn' Mazda 3 nummer 8 kon stappen, volkomen terecht.
Top 2: Ford Fiesta ST
Een heerlijk scheurijzer dat maar weer eens aantoont dat het recept voor een goede hot hatch heel simpel is: een uitstekend onderstel, 200 pk (met de overboostfunctie althans) en een fijne handbak, meer hebben we niet nodig. Klinkt bekend? Inderdaad, voorheen kocht je daarvoor een Clio RS, maar Renault heeft in al z'n wijsheid besloten die alleen met een automaat te leveren. Ik kan me voorstellen dat de mannen van Renaultsport zich momenteel zitten te verbijten nu ze zien dat Ford goede sier maakt met het door hen geperfectioneerde recept.
Top 3: Volvo Concept Coupé
Het Zweedse merk wist mij in september in Gothenburg te verrassen met deze schitterende coupé met musclecar-invloeden. Of-ie ooit in productie gaat, is onzeker. Maar ik durf te wedden dat zo'n C90 met 400 pk een vlaggenschip van jewelste zou zijn voor Volvo.
Flop 1: autobelastingen
Ook nu nomineer ik toch weer de autobelasting. Nergens in Europa is er een overheid die de markt zo enorm ontregelt als in Nederland. Den Haag moet zich toch achter de oren krabben als juist fors dure auto's als de plug-in hybrides massaal naar ons land worden gehaald vanwege de belastingmaatregelen.
Tegelijkertijd zijn er talloze getalenteerde auto's die goede verkopen kunnen vergeten door een paar gram extra CO2. Ik pleit voor bijtelling en wegenbelasting die stijgen per gram CO2, zodat mensen eindelijk weer de auto nemen die ze echt willen hebben. Laten we stoppen met deze waanzin.
Flop 2: Alfa Romeo en Lancia
De Fiat Group verkwanselt deze mooie merken op schandalige wijze. Ze laten bij Maserati zien dat ze wel degelijk snappen hoe ze merken nieuw leven in moeten blazen, maar Alfa Romeo heeft alleen nog - de inmiddels al wat oudere - Mito en Giulietta als volumemodellen en over Lancia met z'n opgewarmde Chryslers zal ik maar helemaal niet beginnen. Over een paar jaar komt het allemaal goed, horen we ook nu weer. Maar hoorden we dat een aantal jaar geleden niet ook, meneer Marchionne?
Flop 3: One Ford
Ik snap de motivatie van Ford heel goed voor z'n mondiale strategie. Maar het gevolg is dat we ook in 2013 nog steeds geen nieuwe compacte cross-over van Ford kunnen kopen in Nederland. En dan zijn er nog de auto's zelf, die vooral voor de niet-Europese smaak ontworpen lijken te zijn. Ik heb dus mijn twijfels over de Ecosport, de Mondeo is oud als hij in 2014 dan eindelijk op de markt komt en die nieuwe Ka? Laten we het daar maar helemaal niet over hebben... Gelukkig hebben we de nieuwe Mustang nog!