Top en flop 2015: Jan Lemkes
'De Audi A4 vertoont weinig levensvreugde'
Top 1: Mazda RX-Vision
Een concept-car acht ik doorgaans nog niet concreet genoeg om als absolute topper te eindigen, maar in het geval van deze Mazda maak ik graag een uitzondering. Wát een beauty is deze RX-voorbode, en wat is het lekker dat Mazda eigenwijs bezigblijft met de ontwikkeling van de wankelmotor. Andere merken laten dit concept al sinds de jaren '70 voor wat het is, maar de Japanners, die overigens ook op andere gebieden erg goed bezig zijn de laatste tijd, gaan gewoon door met deze bijzondere techniek. Voorganger RX-8 weet mij regelmatig tot een zoekopdracht op occasionsites te verleiden, en het ziet ernaar uit dat z'n opvolger die aantrekkingskracht heeft behouden.
Top 2: Brandstofprijzen
Als LPG-rijder had ik toch al niet te klagen over de brandstofprijzen, maar ik word toch wel erg blij van de immer dalende cijfertjes bij de pomp. Ja, het kan zomaar weer over zijn, maar op dit moment zijn de vloeistoffen die wij zo nodig hebben eindelijk weer realistisch geprijsd. Na jaren van torenhoge prijzen en bijbehorende klaagpartijen mag dat ook weleens gezegd worden!
Top 3: Range Rover Evoque convertible
Niet lachen! Velen zullen deze rare kruising verafschuwen, maar ik vind 'm zo maf dat het fantastisch is. Een open SUV, en dan nog wel met een sofftop, het lijkt me een geweldige combinatie. Daar zit je dan, hoog boven het overige verkeer, omgeven door luxe en met de al dan niet heldere hemel als plafond. We hebben 'm nog niet getest, maar ik durf bovendien nu al te stellen dat er weinig cabrio's zijn die zoveel ruimte bieden. Toen Nissan in 2010 besloot de Murano CrossCabriolet niet naar Europa te halen was ik eventjes ontroostbaar, en in de vorm van deze Engelse mafketel is er er nu eindelijk een auto die dat bittere gat op kan vullen.
Flop 1: Mercedes GLE Coupé
Als schoonheid wordt bepaald door de juiste proporties is mijn stelling nog te verdedigen ook, maar ook als dat niet zo is vind ik dit met stip de lelijkste auto van de afgelopen jaren. Z'n grote voorbeeld X6 is ook al geen auto die je inpakt met z'n sierlijkheid, maar Mercedes wilde duidelijk nog een stapje verder gaan op de protserigheidsladder. In druk verkeer vind ik de GLE Coupé nog stuitender dan op de persfoto's, met z'n hoog boven de buren uittorenende coupé-kont. Voor wie dat nog niet erg genoeg vindt is er de 63 AMG-versie, die met z'n driedubbele onderkin ook aan de voorzijde een blijvende indruk achterlaat.
Flop 2: Audi A4
En een blijvende indruk achterlaten, daar kan ik de nieuwe A4 niet van betichten. Het zal ongetwijfeld een fijne auto zijn en ik besef dat Audi er bewust voor een behoudend design kiest, maar in dit geval zijn ze daar wat mij betreft te ver in gegaan. Op de persfoto's zagen we nog vrolijke rode en gele exemplaren die de saaiheid nog wat konden verbloemen, maar de zwarte Avant die ik onlangs in de AutoWeek-garage aantrof vertoonde bijzonder weinig levensvreugde.
Flop 3: Infiniti Q(X)30
Als groot liefhebber van Japanners zit ik op het puntje van mijn stoel als Infiniti een nieuw model introduceert. Als het dan ook nog eens om een voor Europa zeer interessante C-segmenter gaat ben ik helemaal niet te houden, en dus was de teleurstelling des te groter toen bleek dat ik de Q30 met de beste wil van de wereld niet mooi kan vinden. Z'n vergezochte lijnenspel komt op mij niet bijzonder modern of fris over, het Mazda-achtige neusje zie ik liever op een Mazda en in het interieur blijken we ook nog eens bijzonder veel Mercedes-invloeden terug te vinden. Niet dat er iets mis is met Mercedes, maar als je de Europese markt wilt veroveren met een premium-hatchback zul je mijns inziens beter je best moeten doen. De opgehoogde QX30 maakt het er niet beter op, want het onderscheid met de eveneens cross-over-achtige Q30 is minimaal.