Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Top en flop 2014: Peugeot 208 en BMW X4

32
Top en flop 2014: Peugeot 208 en BMW X4
Top en flop 2014: Peugeot 208 en BMW X4Top en flop 2014: Peugeot 208 en BMW X4Top en flop 2014: Peugeot 208 en BMW X4Top en flop 2014: Peugeot 208 en BMW X4Top en flop 2014: Peugeot 208 en BMW X4
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
26 december 2014 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wat was er op autogebied fantastisch aan 2014 en wat kunnen we missen als kiespijn? Het is weer tijd om met de AutoWeek-redacteuren terug te blikken op het afgelopen jaar middels de traditionele Top en flop-lijstjes. Deze keer: onze afzwaaiende stagiair Joas van Wingerden over de 208 GTI, XFR-S, Lagonda, X4, Mini vijfdeurs en zwijnen.

Top 1: Peugeot 208 30th Anniversary

Als fervent Peugeot 205-liefhebber - en dan vooral de GTI natuurlijk - had ik hoge verwachtingen van de 208 GTI. Voorafgaand aan de komst van de auto wist Peugeot me met een aantal leuke reclamefilmpjes al aardig warm te krijgen voor zijn nieuwe hot hatch. Het aantal knipogen naar de 205 GTI was niet op één hand te tellen, dus dat beloofde wat. De 208 GTI was al een prima poging om terug te grijpen op de dagen van weleer, maar deze 30th Anniversary doet pas echt een flinke duit in het zakje. Wat een geweldig apparaat. Zet maar op mijn oprit, in de zwart-rode uitvoering graag.

Top 2: Jaguar XFR-S Sportbrake

Kijk, hier word ik vrolijk van, hoewel ik van een Jaguar überhaupt niet snel verdrietig word. Dat downsizen her en der is leuk en aardig, maar doe mij maar gewoon een ronkende V8. Als die dan ook nog in een schitterende stationwagon zit, is het plaatje compleet. Het prachtige gebrul dat deze supercharged 5,0-liter produceert, klinkt in de F-Type als muziek in mijn oren. In deze XFR-S Sportbrake is het geluid iets minder extreem, maar nog steeds prachtig. Een paar maanden geleden had ik het voorrecht om met Roland een stuk mee te rijden in een felblauw exemplaar, met een grijns van oor tot oor tot gevolg.

Top 3: Aston Martin Lagonda

Om even in de Engelse sferen te blijven; deze vierdeurs Aston. Al jaren luidt mijn antwoord op de vraag wat de mooiste hedendaagse auto is; de Aston Martin DB9. Nu is het Engelse merk jarenlang toch wat behoudend geweest qua designtaal - niet vervelend overigens - tot deze Lagonda verscheen. Het was even slikken, want ik wist niet goed of ik het wel wat vond. Dat de originele Lagonda in het achterhoofd van de ontwerper heeft gezeten, is duidelijk, en dat vond ik geen mooie auto. Toch groeide het ontwerp van de nieuwe Lagonda langzaam naar me toe, en nu ben ik eruit. Dit is in mijn ogen één van de prachtigste auto's waarmee we dit jaar kennis mochten maken.

Flop 1: BMW X4

BMW is druk bezig om allerlei niches te vullen. Als er ergens nog een nieuw 'gat in de markt' wordt gevonden, volgt het merk met een model om daarop in te spelen. Zo verscheen ook deze X4 ten tonele. Laat ik er maar niet al te veel woorden aan vuil maken. Ik vind het een lelijke, nutteloze auto en op alle fronten is-ie het nét niet. Maar hij zal wel weer goed verkopen. Niet dat ik er het geld voor heb, maar anders had ik hem toch wel laten staan.

Flop 2: Mini vijfdeurs

John Cooper draait zich om in zijn graf. Schaamteloos wordt het merk Mini volledig uitgebuit met diverse 'afgeleiden' van de Mini. Wat begin deze eeuw begon met een leuk retrowagentje is uitgegroeid tot een compleet modellengamma, gevuld met auto's die niks meer met de oude Mini van doen hebben. Met deze vijfdeurs Mini als absoluut toppunt. Dit ziet er toch niet uit? Stop er maar weer gauw mee, BMW, als jullie naast het geld ook nog enige waarde hechten aan het historisch erfgoed van Mini. Trek de stekker eruit, zoals jullie deden met de Coupé en de Roadster.

Flop 3: Duitser rijdt 15 zwijnen dood

Eind augustus maakte ik iets mee wat ik niemand kan aanraden; ik reed een volwassen wild zwijn aan. Met de brommer nota bene. Een flinke valpartij, een hoop schaafwonden en aardig wat schade aan mijn brommer waren het gevolg. Het had slechter kunnen aflopen, het zwijn en ik zijn er allebei levend van afgekomen. Helaas gold dat niet voor de vijftien zwijnen die in Duitsland werden aangereden door een automobilist. De bestuurder van de Audi overleefde het, maar raakte wel zwaargewond. Hopelijk gaat het weer de goede kant op met hem. Met dat nieuwsbericht werd ik even aan mijn eigen aanrijding herinnerd. Jaarlijks vinden er in Nederland zo'n 6.000 aanrijdingen met grofwild plaats. Een serieus gevaar, dat ik dit jaar helaas aan den lijve heb ondervonden.

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden