Top en flop 2014: C-klasse en Cherokee
Top 1: Mercedes C-klasse
Met de nieuwe C-klasse heeft Mercedes-Benz de lat voor de concurrentie weer een flink stuk hoger gelegd. Misschien niet helemaal een verrassing, want het merk is het aan zijn stand verplicht. Maar waar de vorige keer nog geforceerd sportiviteit toegevoegd leek, is het nu duidelijk dat het om comfort draait, zeker wanneer je met de automaat op pad bent en de diesel laat voor wat-ie is.
Top 2: Tweede Coentunnel
Puur eigenbelang: de gemiddelde reistijd van huis naar redactie is op doorsneedagen met zo'n 25 minuten verkort. Daar staat echter tegenover dat ik e-mail en social media nu niet meer wachtend in de file kan afhandelen, dat moet voortaan achter mijn bureau. Zo beschouwd is de netto tijdswinst toch net iets minder dan die 25 minuten. Maar goed, dan wel met verse koffie.
Top 3: Denza
Positief verrast na de eerste kennismaking met de Denza, het Chinese product uit de joint-venture van Daimler en BYD (bekend van z'n auto's, maar vooral groot in batterijen en accu's). De elektrische auto met het formaat van een VW Golf Sportsvan bleek keurig afgewerkt, ook nog eens prima te rijden en over een actieradius van 300 kilometer te beschikken. Kom daar eens om bij een Leaf of e-Golf.
Flop 1: Jeep Cherokee
Door de jaren heen verdwenen één voor één de starre assen, en ook de no nonsense-uitstraling van de Cherokee. De jongste generatie is gewoon een dertien-in-een-dozijn-soft-roader die op zeven gekunstelde sleuven in de grille na uit elke willekeurige autofabriek zou kunnen komen. Voegt niets meer toe.
Flop 2: Toyota Aygo (en C1 en 108)
De eerste generatie was een verademing in een A-segment dat bestond uit dodelijk saaie auto's als de Hyundai Atos, de Daihatsu Charade en de Volkswagen Fox. Maarrr … de concurrentie herpakte zich, kwam langszij en ging er zelfs voorbij. En hoe. De Aygo en zijn twee zusters raakten steeds meer achterop. Met de jongste generatie van de Aygo zet Toyota weer een paar stappen voorwaarts. Het merk loopt daarmee echter nog niet bij de concurrentie in de pas, laat staan er voorbij. Geldt dit ook voor de Citroën C1 en Peugeot 108? Ja, alleen heeft de Aygo dan ook nog eens een kleinere bagageruimte.
Flop 3: Lexus NX 300h
Premiumpretenties die er in de praktijk niet uit komen. Zo blijft in het interieur de materiaalkeuze achter bij die van de concurrentie. En waar Lexus in de IS, GS en LS uiterst verfijnde hybride-aandrijflijnen heeft (met motoren in lengte en elektromotoren in de automaat), heeft de NX overdwars een opstelling als in de Prius met als resultaat een nerveus geheel en een verbrandingsmotor die constant hoog in de toeren schiet.