Mercedes-Benz C 220 Bluetec Estate (2014)

Comfort met de grote C

Mercedes C Estate
Mercedes C EstateMercedes C EstateMercedes C EstateMercedes C EstateMercedes C Estate
De nieuwe Mercedes C-klasse vertoont veel overeenkomsten met de vorig jaar ververste S-klasse. Na de sedan is het nu tijd voor de Estate. We testen de versie met 2,2-liter dieselmotor.

Ondanks een gewichtsafname van bijna 100 kg is de nieuwe C-klasse in alle richtingen gegroeid. Daarmee is hij bijna even groot als de vorige generatie E-klasse. Daarentegen is de inhoud van de bagageruimte met slechts enkele liters toegenomen. Het zijn voornamelijk de achterpassagiers die van de extra centimeters profiteren.

De materialen die Mercedes-Benz in het interieur heeft verwerkt, zijn van een hoog niveau en doen denken aan die van de veel duurdere S-klasse. Hoewel er veel functies in het infotainmentsysteem zijn opgenomen, kun je allerlei zaken ook nog gewoon met een fysieke knop regelen.

De testauto is voorzien van het Avantgarde-pakket en daar hoort ook een verlaagd onderstel bij. Bovendien kun je met een druk op de knop de mate van schokdemping verstellen, evenals de directheid van de besturing en de reactie op het gaspedaal. Ook in de meest dynamische stand is het rijcomfort nog hoogstaand. Al met al biedt de auto een bijzonder mooie balans tussen comfort en sportiviteit.

Wil je de C 220 Bluetec Estate leasen en maximaal 20 procent bijtellen, dan ben je op de handgeschakelde transmissie aangewezen, want de automaat zit net boven de uitstootgrens. Helaas laat de handbak zich vrij zwaar en weinig precies bedienen. De viercilinder dieselmotor is relatief luidruchtig en klinkt rauw. Pas op kruissnelheid komt de rust erin. Met een gemiddeld testverbruik van 1 op 15,6 is de auto een matige drinker, terwijl de prestaties best vlot zijn. Voor de sprint van 0 tot 100 km/h is slechts 8,8 seconde nodig, maar ook voor tussenacceleraties heeft de testauto niet al te veel tijd nodig.

Net als de S-klasse is de C-klasse volgestopt met veiligheidssystemen. Zo houdt de auto in de gaten of je nog wel bij de les bent, en zo niet, dan krijg je een waarschuwing, net als wanneer je je voorligger te dicht nadert. Mocht je op dit laatste signaal niet reageren, dan haalt de auto zelfstandig de vaart eruit. Ook aardig is de zijwindassistent die je in het juiste spoor houdt als je daar van af geblazen dreigt te worden. Tegen meerprijs is de auto onder meer uit te rusten met systemen die in staat zijn om voetgangers te herkennen (en voor hen te remmen). De nieuwe C-klasse Estate met deze motor is leverbaar vanaf € 43.995.

Video

Oordeel

4 sterren

Wat onderstelcomfort, veiligheidstechnologie en interieurafwerking betreft, legt de nieuwe C-klasse de lat zeer hoog. Helaas vallen het motorgeluid en de versnellingsbakbediening hierbij uit de toon. Ruimte en besturing zijn goed voor elkaar.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model C 220 d Estate Ambition
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 50.042

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.143 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 3.000 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.702 mm / 1.810 mm / 1.457 mm
Wielbasis 2.840 mm
Massa leeg 1.495 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 7,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,4 s / 6,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,5 s / 10,2 s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 106 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum