Top en flop 2014: AutoWeek Live en reaguurders
Top 1: AutoWeek Live
Als liefhebber heb ik al menig autofestival bezocht, waarvan ik het Festival of Speed op Goodwood tot voor kort het hoogtepunt vond. Tot AutoWeek Live in Lelystad ... Weliswaar zie je op Goodwood ontelbare prachtige exoten rijden en is de sfeer er geweldig, maar het Festival of Speed is wel heel erg gericht op autosport, oldtimers en klassiekers. Nieuwe auto's vind je er ook, maar dan vooral stilstaand. Bovendien kost een entreebewijs een vermogen. AutoWeek Live was prijstechnisch en qua opzet veel toegankelijker, bovendien veelzijdiger én interactiever. En ook in Lelystad hing een ontzettend positieve sfeer. Het merendeel van de bezoekers was dat met me eens; niet voor niets werd ons feestje gemiddeld met een 8 gewaardeerd! Dit jaar gaan we het nog eens dunnetjes overdoen, met inachtneming van alle verbeterpunten. Komt dat zien op 26, 27 en 28 juni!
Top 2: dalende brandstofprijzen
Net als de meeste Nederlanders heb ik geen leaseauto en met een jaarkilometrage van zo'n dikke 40.000 voelde ik de stijging van de brandstofprijzen de afgelopen jaren hard in de portemonnee. Dat daar nu een kentering in zit, is heel fijn, zeker gezien de niet-malse wegenbelasting die ik maandelijks voor m'n diesel afdraag. Niet alleen is de daling mij en veel andere privérijders uiterst welkom, de algehele economie vaart er wel ook bij. Die kleine € 100 per maand die ik nu niet meer aan brandstof uitgeef, kan ik nu naar de supermarkt, de kledingwinkel of de bouwmarkt brengen. Of, als je het geld opzij legt, uiteindelijk gebruiken bij het inruilen van je huidige auto of voor een leuke vakantie. Volgens analisten houden de (relatief) lage prijzen nog wel even aan. Fijn vooruitzicht!
Top 3: Classics-test 850 T-5R vs. 9000 Aero
Helaas kom ik tegenwoordig veel minder aan het testen van auto's toe dan vroeger, maar af en toe mag ik dan toch 'buiten spelen'. Een tijdje geleden was het weer zover en mocht ik voor AutoWeek Classics een dubbeltest maken met twee van mijn favoriete auto's aller tijden: de Saab 9000 Aero en de Volvo 850 T-5R. Geweldige youngtimers! Over niet al te lange tijd kun je ouderwets meegenieten in AutoWeek Classics!
Flop 1: reaguurders
Dagelijks werkt de nieuwsredactie samen met een heleboel andere collega's aan een actuele, informatieve en vermakelijke autosite. Dat dit wordt gewaardeerd, blijkt uit het nog altijd groeiende aantal unieke bezoekers. Tegenwoordig zijn dat er maar liefst 2,2 miljoen per maand! Helaas slaagt een klein percentage van hen er vrijwel dagelijks in om een bijzonder negatieve sfeer te creëren. Spuugzat word ik van hun niet-aflatende, ongefundeerde beschuldigingen over vooringenomenheid en van hun niet ter zake doende commentaren. Gelukkig worden ze vaak gecorrigeerd door mensen die wél kunnen lezen en niet verblind worden door hun eigen voorkeuren. Maar toch, heren reaguurders met jullie in azijn gedrenkte toetsenbord; als wij er volgens jullie dan helemaal niets van bakken en zo bevooroordeeld zijn, waarom komen jullie dan nog bij ons op bezoek? En waarom kotsen jullie dan vervolgens op de gevarieerde, autojournalistieke maaltijd die we jullie dagelijks gratis voorschotelen? Inhoudelijke en gefundeerde kritiek, oké, maar reaguurders die meer dan 4.000 keer andermans reacties zitten te minnen, puur omdat die niet overeenstemmen met hun eigen mening, voor wie alles wat we doen óf niet goed is óf niet deugt, die kunnen we hier missen als kiespijn. Goed voornemen voor 2015? Doe ons en jezelf een plezier met een injectie positivisme en realiteitszin. Knap je van op en is ook goed voor je sociale contacten. Als je je vervolgens wat beter voelt, ben je weer van harte welkom. Zo zijn we dan ook wel weer …
Flop 2: file op de A1
Met een regelmatig verhuizende werkgever, een koophuis waarmee je nog steeds blij bent, een in de woonomgeving werkende echtgenote én opgroeiende kinderen, ben je niet altijd geneigd je werk achterna te verhuizen. Files moet je met een woon-werkafstand van 70 km dan ook voor lief nemen. De afgelopen jaren had ik daar gelukkig duidelijk minder last van, maar in 2014 stond ik weer veel vaker en langer vast, met name op de A1. En inderdaad, die snelweg is met stip gestegen naar de eerste plek in de nationale file-toptien. Doodzonde van die vele verloren minuten, al ben je in deze tijd blij dat je in de woon-werkfile mág staan … Toch hoop ik dat de geplande wegverbreding tussen Eemnes en Hoevelaken de komende jaren verbetering brengt.
Flop 3: Volvo XC90
De officiële aankondiging van de nieuwe XC90 was afgelopen jaar het best bekeken nieuwsbericht op onze site. Is dat omdat jullie die auto zo mooi vinden? Ik kan het me niet voorstellen. Volvo is de laatste jaren op designgebied een behoorlijk dynamische weg ingeslagen en mijn verwachting was dan ook dat de XC90 dezelfde flair en dynamiek zou uitstralen als zijn kleinere broers. Bij een grote SUV kan dat bovendien gemakkelijker dan bij een compacte stationwagon als de V60, zonder dat dit te veel ten koste gaat van de ruimte. Maar wat zien we: een groot en massief pakhuis. Niks dynamiek of flair, maar een terugkeer naar de bakstenen hoekigheid van weleer en een neus zoals de 240 - hij ruste in vrede - die had. Dat was toen leuk, en oudere Volvo's hebben zeker mijn sympathie. Maar anno nu? Volvo gaat fantasieloos overstag voor de Amerikaanse smaak. En dan hebben ze ook nog de T8 Twin Engine. Mooi hoor, zo'n enorme SUV van 2.250 kg die dankzij plug-inhybride-techniek in potentie heel zuinig is. Wordt ook nog beloond met slechts 14% bijtelling. En dan te bedenken dat er bijna geen C-segmenter is die dit volgend jaar nog lukt. Alleen jammer dat je van geen enkele plug-inhybride, dus ook van de XC90 T8 niet, een reëel verbruik kunt voorspellen, omdat dat puur afhankelijk is van de ritlengte het stekkergedrag van de berijder. Toch worden de fantasiecijfers van de EU-meting fiscaal opnieuw rijkelijk beloond. Ach, het zal wel weer een hit worden ...