Top 20-auto’s uitgelicht: de Toyota Yaris blijft presteren
Met 5.828 stuks niet de succesvolste Yaris…
- Elco van der Meer
- Achtergrond
De Toyota Yaris is en blijft een belangrijke pijler in het gamma van het Japanse merk. Sinds de introductie van de eerste generatie in 1999 verkoopt het merk in Nederland opvallend constante aantallen van de inmiddels altijd hybride B-segmenter. Het is goed voor plek nummer twaalf in de Nederlandse verkoop-top-20 van 2024. Wat brengt hem zijn succes?
In de reacties onder artikelen op deze website zien we soms de bijnaam ‘Beyaris’ worden gebruikt. Flauw natuurlijk, maar Toyota was zich ongetwijfeld bewust van de waarheid die daarin schuilt. De in 2020 geïntroduceerde Yaris breekt met dat imago en ziet er allerminst bedaagd uit. Een woeste, vierwielaangedreven GR Yaris zet de stijlbreuk nog eens kracht bij en maakt dat vriend en vijand over hem praten. Het legt Toyota in elk geval geen windeieren, de Yaris is en blijft een verkooptopper.
Waarmee onderscheidt de Yaris zich?
Dat doet hij natuurlijk vooral met zijn verder doorontwikkelde hybride aandrijflijn, waarin een 1,5-liter driecilinder benzinemotor en een elektromotor gezamenlijk 116 pk leveren. In de dagelijkse praktijk is deze combinatie goed voor een verbruik van 4,3 l/100 km (1 op 23,3), al is er ook een rijder die gemiddeld 3,67 l/100 km scoort. Dat is 1 op 27,2. Bijkomend voordeel: de Yaris Hybrid heeft altijd een automaat aan boord.
Tot en met 2024 zat je niet vast aan deze Yaris Hybrid, maar kon je ook een 1,0-liter driecilinder (72 pk) of de krachtiger 1,5-liter (121 pk) met eveneens drie pitten aanschaffen. Als je een Yaris met turbomotor wilt, ben je aangewezen op de 261 pk sterke GR Yaris, tegelijkertijd de enige Yaris met een driedeurs koets.
Ruimte speelt hem parten
Met zo’n zuinige aandrijflijn zou je verwachten dat de Yaris hoge ogen gooit in dubbel- en multitests, maar de praktijk is weerbarstiger. De aandrijflijn scoort inderdaad keer op keer punten en overklast hybride concurrenten als de Renault Clio en de Honda Jazz riant. Waar die beide auto’s respectievelijk 5,8 l/100 km (1 op 17,3) en 5,5 l/100 km (1 op 18,3) scoren, doet de Toyota vrolijk 4,7 l/100 km, precies 1 op 21. Tijdens een test van een niet-hybride Yaris 1.5 VVT-i verraste de compacte Toyota met een testverbruik van 5,4 l/100 km, 1 op 18,5. Dat zet de hybridetechniek van de concurrentie in een ander perspectief.
“De Toyota Yaris is wel het zuinigst en is erg veilig”, luidt dan ook de conclusie van de eerste multitest. “Bovendien is hij leuker dan hij ooit was. Hij is echter ook erg krap en lawaaiig en laat zo de Renault net voorgaan.” Toch kan de Yaris alsnog de beste keuze zijn, want als de achterbank voor jou niet belangrijk is, wint de Toyota alsnog.
Even later mag de Yaris opnieuw opdraven, en wel tegen de Volkswagen Polo en Peugeot 208. Daarin neemt hij de tweede prijs in ontvangst, met hetzelfde argument als eerder. “Als de Yaris iets ruimer was geweest, zou die hier op de eerste plek zijn geëindigd. De Japanner is erg zuinig, heeft een fijne aandrijflijn, rijdt goed en is ook het voordeligst.”
Toyota Yaris door ogen van gebruikers
Ook gebruikers melden dat de ruimte voor passagiers beperkt is. “Ik beschouw het niet als een gezinsauto, maar meer als een kleine stadsauto”, aldus de eigenaar van deze Yaris Hybrid Style. “Voor korte haal- en brengacties kun je nog een aantal achterpassagiers meenemen. Wil je regelmatig met achterpassagiers rijden, dan kun je beter kiezen voor de grotere Polo, Corsa of 208.” Over de 286 liter grote bagageruimte klaagt niemand. Die blijkt voldoende voor wie de Yaris boven concurrenten verkiest.
Over het weggedrag zijn veel rijders tevreden. Ze geven het onderstelcomfort een voldoende, terwijl de Yaris ook prima de bocht om gaat. Ook de zijwindgevoeligheid van het vorige model lijkt te zijn verdwenen. Kritiek is er op het wind- en bandengeruis, dat op snelwegtempo de kop op steekt.
Enkele rijders ervaren problemen met de 12V-accu, waardoor hun Yaris ’s morgens niet start. Dit probleem treedt vaker op bij hybrides die relatief weinig rijden. Ook klagen enkele rijders over de onderhoudsprijzen. “De kosten van de eerste beurt waren € 328,44 voor een klein uurtje werk. Dat vind ik wel een stevige prijs”, schrijft de eigenaar van een Yaris Hybrid uit 2022.
Conclusie Toyota Yaris
Dat de Toyota Yaris de op elf na populairste auto van Nederland is, lijkt goed te verklaren. Het model ziet er beter uit dan ooit en is Hollands zuinig, zelfs als het je lukt om geen hybride te kopen. Het gros van de klanten doet dat wel en vanaf dit jaar zelfs verplicht. En waarom zou je het ook eigenlijk niet doen? Het maakt de Yaris nog zuiniger, en anders trekt de standaard aanwezige automaat je wel over de streep. Over twee weken zijn we trouwens bij je terug met een nog gewildere Yaris, de Yaris Cross.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Business NAVI/KEYLESS/CAMERA/ETC.!
- 2021
- 75.668 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic PARKEERCAMERA & -SENSOREN V+A STOELVERWARMING APPLE & ANDROID
- 2022
- 17.436 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active Plus | Stoelverwarming, Navigatie, Apple CarPlay/Android auto, Licht + Regensensor, Climate control, Adaptive cruise control
- 2022
- 32.276 km