Toch importheffingen staal en aluminium VS

Automakers niet blij

Grote sedans USA VS Toyota Avalon
De importheffingen op staal en aluminium die door autofabrikanten in de Verenigde Staten zo werden gevreesd, komen er toch. De gevolgen voor de auto-industrie zijn nog niet helemaal duidelijk.

Het nieuws rondom de importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump naar verluidt morgen invoert, is namelijk nog erg vers. Eerder dit jaar was er al sprake van extra heffingen op staal van buiten de VS, maar toen leek onder meer Europa buiten de boot te vallen. Nu blijkt dat de prijsverhogende maatregel toch wordt doorgevoerd en ook gaat gelden voor staal en aluminium uit de EU, Canada en Mexico. Sinds maart geldt voor de landen die niet onder de uitzonderingen vallen een tarief van 25 procent op staal en 10 procent op aluminium. Aan de uitzonderingspositie van de EU, Canada en Mexico komt nu een einde. De EU kondigde eerder aan dat het met dezelfde tarieven terugslaat als de heffingen zouden worden ingevoerd.

Autobouwers waarschuwden eerder dat zo'n maatregel de prijzen van auto's in de VS stevig kan opstuwen. Onder meer Toyota stelt dat importheffingen nadelige gevolgen zullen hebben voor de autosector, doordat de productiekosten toenemen. 90 procent van het staal dat door het Japanse merk in Amerikaanse fabrieken wordt gebruikt, komt uit de VS, maar de resterende 10 procent kan volgens Toyota toch een serieuze kostenpost gaan vormen.

Ongetwijfeld wordt er in de komende dagen meer duidelijk over de maatregelen en zullen de betrokken autobouwers zich opnieuw uitspreken.

Lezersreacties (109)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.