Tijdreis: Tien jaar geleden op de site!

Kia Opirus
Kia OpirusKia OpirusKia Opirus - interieurRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic - interieurPeugeot 607Peugeot 607 2.7 HDI FélinePeugeot 607 2.7 HDI FélineChrysler NeonPorsche 911Porsche 911 GT3 RSPorsche 911 GT3 RSSuzuki Grand Vitara
Wekelijks blikken we in AutoWeek terug op een nieuw model waar we jaren geleden kennis mee maakten. De datum wordt tien jaar teruggedraaid en nostalgische gevoelens worden gekoesterd. Ook op onze website waren we toen al druk in de weer, tijd om terug te bladeren!

Tien jaar geleden maakten we kennis met de Kia Opirus, een enorm slagschip van Koreaanse komaf. Een pottenbreker werd de gigant niet, wellicht speelde z'n eigenzinnige voorzijde daar een rol in. Een verrassing konden we dat dan ook niet noemen, maar dat weerhield ons er niet van om een 3,5-liter V6 Opirus aan de tand te voelen.

Veel te kiezen viel er overigens niet. Kia bracht alleen de meest compleet uitgeruste Opirus naar ons land. Lederen bekleding en houtafwerking waren standaard. Elektrisch verstelbare voorstoelen? Zonder bijbetalen, en ook aan stoelverwarming ontbrak het de Opirus niet. De 208 pk sterke V6 ronkte er vrolijk op los, maar een rappe Koreaan werd de Kia er niet van. Tot 2008 stond de sloep bij ons in de showrooms, in die tijd hebben slechts 160 de weg naar iemands voordeur, carport of garage weten te vinden. Wie nu op zoek is naar veel auto voor weinig geld moet zeker eens de tweedehandsmarkt afstruinen, waar de Opirus veelal voor een appel en een ei te vinden.

Paturain

Van een heel ander kaliber was de destijds nieuwe Scénic. We werden uitgenodigd om in Stockolm een potje te komen sturen met het compacte ruimtebeestje van Renault. Lekker stil, lekker ruim en bovenal niet al te duur. Ja, de tweede generatie van de opgehoogde, opgeblazen en uitgerekte Mégane kon ons wel bekoren. De gezinsauto stond bol van de handige opbergvakjes en neerklapbare armsteuntjes, stoelen en banken. Ideaal dus voor een lange tocht met de kinderen op de achterbank.

Naast het opdoen van eerste rijervaringen doken we dagelijks in de persberichtenbak. De tweede Fransman die deze week aan bod kwam, was de Peugeot 607. De gelikte, klassiek ogende Fransoos kreeg een nieuwe zesbak voor z'n 2,2 liter HDi-dieselmotor. Anders nog iets? Jawel, het uitrustingniveau werd iets opgekrikt. Twee airbags extra en automatisch inklapbare buitenspiegels waren voortaan standaard. Merci bien.

Spierbundels

Liefhebbers van spugende uitlaten en gierende banden konden tien jaar geleden hun lol op met de Chrysler Neon SRT-4. Een kanariegeel exemplaar dook op, en deze schreeuwerige compacte Yank wist zich direct te positioneren als de snelste Chrysler (als we de Viper, eigenlijk een Dodge, even vergaten). Onder de kap kreeg het beest een 230 pk sterke viercilinder met 339 Nm aan koppel. Naar huidige maatstaven geen waarden om stijl van achterover te slaan in GTI-land, destijds waren we toch behoorlijk onder de indruk.

Meer pk-geweld kwam uit de hoek van Porsche. De Duitse ingenieurs hadden hun 911 GT3 een strak RS-pak aangetrokken. De bandenroker vuurde de hete adem van 381 paarden uit z'n stortkokers. Het gewicht van de 911, toen nog van de 996-generatie, werd met 90 kilo teruggebracht naar 1.360 kilogram. Een sprintje naar de 100 km/h wist de asfalttijger in 4,4 seconden af te leggen. Wie 14 seconden geduld had raasde al met 200 km/h over de Autobahn. Z'n topsnelheid? Een niet geringe 306 km/h. Hoe graag we het ook wilden, bij ons voor de deur parkeren was met 170.000 euro toch nét geen optie...


Breaking

Stop de persen! Het grootste nieuws dat in die week over ons website gierde was afkomstig van Suzuki. Eerder dat jaar presenteerde het Japanse merk een FreeStyle versie van de Grand Vitara. Blijkbaar was die feestneus zo populair dat Suzuki besloot om een tweede serie actiemodellen te bestellen. Erg lang hebben de heren niet om de vergadertafel gezeten, voor de nieuwe reeks extra dik uitgeruste Vitara's werd de naam FreeStyle2 bedacht. Lichtmetalen wielen waren standaard, evenals een in carrosseriekleur gespotten grille en een voorbumper die een zilveren kleur mee kreeg. Mistlampjes erop? Geen probleem, dat de Japanners niets te gek was om de Grand Vitara aan de man te brengen bleek wel uit het feit dat-ie verwarmbare buitenspeigels en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening meekreeg.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.