‘Tesla-rivaal van Geely: Zeekr’

Niets is Zeekr

Geely KX11

Geely, het Chinese concern waaronder Volvo valt, zou plannen hebben voor een nieuw EV-merk met de naam Zeekr. Zeekr zou zich richten op het zogenaamde premiumsegment en daarmee vooral Tesla op de korrel hebben. Dat roept echter wel vragen op over Polestar.

Reuters meldt op basis van ‘bronnen’ dat Geely werkt aan een nieuw merk dat zich louter moet gaan bezighouden met hoger gepositioneerde EV’s. Op zichzelf is dat niet gek. In het kader van de transitie naar elektrisch wordt het ene na het andere merk of submerk uit de grond gestampt. Ook Geely zelf heeft al meermaals bewezen nieuwe merken niet te schuwen. Daarbij tonen de Chinezen zich bovendien van de innovatieve kant, zoals met het bijzondere verkoopconcept van Lynk & Co.

Tegelijkertijd roept een premium-EV-merk van Geely ook vragen op, want met Polestar hebben de Chinezen immers al zoiets in handen. De bronnen van Reuters reppen met geen woord over die verse EV-bouwer en Geely zelf heeft in het geheel nog geen commentaar gegeven op de plannen, dus rest er niets anders dan gissen. Het zou kunnen dat Geely een gat ziet voor een premiummerk voor EV’s dat níet onder Volvo valt. Polestars worden weliswaar in China gebouwd, maar het merk positioneert zich wel nadrukkelijk als Zweeds en maakt in zijn designtaal de banden met Volvo ook overduidelijk. Zeekr heeft die link niet en kan zich dus zelfstandiger gedragen. Bovendien is er een kans dat Zeekr zich op andere markten richt dan Polestar.

Klant en aandeelhouder

Zeekr zou worden geplaatst onder de paraplu van Lingling Technologies, een Geely-divisie die zich louter moet bezighouden met EV’s. Interessant is dat Zeekr-kopers ook aandeelhouder van Lingling kunnen worden, om zo ‘de band tussen merk en klanten’ nog verder te versterken. Iets soortgelijks gebeurt natuurlijk ook met Tesla, wiens beurswaarde een op zijn zachtst gezegd interessante geschiedenis heeft.

De auto’s van Zeekr moeten worden gebaseerd op de vorig jaar aangekondigde SEA-architectuur. Uiteraard gaat het merk volgens de laatste mode te werk: in plaats van traditionele dealers verschijnen er hippe ‘winkels’ in stadscentra en ligt er een sterke nadruk op ‘online’.

De bovenstaande afbeelding toont slechts een Geely-neus en is buiten dat geen directe verwijzing naar Zeekr.

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.