Reportage: Tesla Mobile Service

De monteur met de schone handen

Tesla monteur mobiele service
AutoWeek 36 2019
AutoWeek 36 2019

Je leest het in AutoWeek 36 2019

Voor kleine klachten bij een Tesla is het mogelijk om een monteur aan huis of bij het werk te krijgen. Het snel uitdijende Mobile Service Team komt aan de deur om kleine reparaties te doen en irritaties te verhelpen. Wij reden een dagje mee met John Schep, een monteur die graag zijn handen schoon houdt.

Het is druk bij het Tesla-filiaal in Amsterdam. Het bedrijf is hard bezig uit zijn jasje te groeien. Dat is niet onverwacht. Kijk maar eens om je heen hoe veel Tesla’s er bij zijn gekomen in de afgelopen maanden. Zelfs als Tesla zou willen, zou het klanten die een beroep willen doen op de werkplaats waarschijnlijk niet kunnen helpen. Het Mobile Service Team komt dus geen moment te vroeg.

Met een als mobiele werkplaats ingerichte Model S rijden monteurs naar de klanten thuis om hun klachten op te lossen. Daarmee zijn ze naar eigen zeggen uniek. Tesla-rijders van het allereerste uur kennen misschien de Tesla Ranger nog wel. Die kwam langs om bij de Roadster bijvoorbeeld te zorgen dat de koelopeningen niet vervuild raakten, zodat de temperatuurhuishouding van de elektromotor niet zou worden verstoord. Die dienst is nieuw leven ingeblazen en inmiddels rijden er 23 servicemonteurs rond.

Eén van hen is John Schepper. Eerst werkte hij bij de buren van Mercedes-Benz in de werkplaats. “Ik reed dus dagelijks langs dit Tesla-filiaal. Op een dag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb mijn neus om de deur gestoken. Van het één kwam het ander”, zegt hij als hij zijn serviceauto toont. Daarvan is de achterbank verwijderd. Ervoor in de plaats is een ingenieus ladesysteem gekomen waarin John zijn gereedschap en apparatuur kwijt kan. De onderdelen die hij vandaag nodig heeft, zijn vannacht in zijn auto gezet. “De serviceauto staat bij mij thuis voor de deur. Collega’s van het leveringscentrum in Tilburg komen ’s nachts langs om de spullen in de auto te zetten. Dat gaat allemaal helemaal vanzelf. Ik heb ze nog nooit ontmoet.”

John is van huis uit een automonteur, maar hij heeft bijzondere interesse in techniek. “Vandaar dat Tesla mijn aandacht trok. Bij Mercedes stond ik in de werkplaats. Nu kom ik buiten en heb ik contact met de klanten. Dat is natuurlijk een veel leuker bestaan”, zegt hij. Er is echter nog iets: “Ik had er altijd een vreselijke hekel aan om aan het eind van de dag met zwarte handen thuis te komen. Daar heb je bij een Tesla natuurlijk helemaal geen last van”, lacht hij.

Gemiddeld doet hij vijf afspraken op een dag; vandaag doet hij er drie. Dan houden we tijd over om een praatje te maken. “Het komt best vaak voor dat ik de klant helemaal niet zie. Een Tesla is op afstand te ontgrendelen, dus als iemand op zijn werk in bespreking zit of zijn huis niet uit wil komen, kan dat gewoon”, vertelt John. Maar meestal komen de Tesla-rijders heus wel even naar buiten. “Om hun klacht toe te lichten of even een praatje te maken.”

OPENHARTOPERATIES

Het werk van de Mobile Service-monteur bestaat uit het verhelpen van elektronicaproblemen, storingen in het mechaniek en het oplossen van rammels, geluidjes en windgeruis. Dat laatste kan door de stijlloze portierramen te stellen. “Ook zijn we bezig met het stellen van een diagnose. In het uiterste geval nemen we de auto mee voor een proefrit. Daarna weten we welke onderdelen we moeten bestellen en als het een groot probleem betreft, kan de klant de auto daarop langsbrengen bij het filiaal.”

Tesla’s met kwalen aan het hoofd-volt-systeem of de elektromotor moeten toch echt naar de werkplaats. “Het is niet te doen om dat op de straat op te lossen. Bovendien is het verboden om in de openbare ruimte bezig te zijn met 400-voltsystemen en moet je je eens voorstellen wat er gebeurt als mensen half ontmantelde Tesla’s met de monteur erbij langs de straat zien staan. De openhartoperaties doen we gewoon in de garage.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.