Tesla en Hyundai grootste winnaars in Nederland afgelopen tien jaar
Flinke verschuivingen
Er zijn in tien jaar tijd aardig wat verschuivingen geweest in de Nederlandse autoverkopen. Enkele merken zijn naar enorme hoogten gestegen, anderen tuimelden juist jammerlijk naar beneden in de verkoopcijfers.
Het Nederlandse autolandschap is sinds 2014 behoorlijk veranderd. Niet alleen zijn er veel meer elektrische auto's op de weg gekomen, er zijn zelfs bosjes nieuwe merken bij gekomen. Ook zijn merken die in 2014 relatief nog niet zo heel groot waren, uitgegroeid tot merken waar werkelijk niemand meer omheen kan. We beginnen met de positieve uitschieters en daarvoor zetten we even de top 10 merken van afgelopen jaar op een rijtje en vergelijken die met hun positie in 2014. Dat doen we aan de hand van de verkoopcijfers afkomstig van de Bovag en RDC.
Top 10 2024 | Positie 2014 | Verk. 2024 | Verk. 2014 | Verandering |
1. Kia | 10 | 34.980 | 17.651 | +98,18 % |
2. Volvo | 5 | 31.012 | 22.006 | +40,93 % |
3. Toyota | 7 | 30.829 | 20.477 | +50,55 % |
4. Tesla | 26 | 30.082 | 1.468 | +1949,18 % |
5. Volkswagen | 1 | 27.183 | 42.902 | -36,64 % |
6. Skoda | 8 | 21.720 | 20.239 | +7,32 % |
7. BMW | 12 | 21.355 | 15.499 | +37,78 % |
8. Hyundai | 19 | 19.705 | 8.301 | +137,38 % |
9. Renault | 3 | 18.987 | 30.599 | -37,95 % |
10. Peugeot | 2 | 15.857 | 37.345 | -57,54 % |
Kijk vooral naar de posities die de huidige top 10-merken in 2014 hadden en naar het percentage verandering. Tesla is de grote winnaar; dat steeg van positie 26 naar de vierde stek, met een verkoopgroei van maar liefst 1.949 procent. Daarna komt Hyundai, dat 11 plaatsen steeg en een groei van maar liefst 137 procent doormaakte. Zustermerk Kia mogen we daarbij niet vergeten, want dat had na Hyundai het grootste groeipercentage én heeft zelfs de felbegeerde koppositie gepakt. Dat doen de Zuid-Koreanen goed. Ook voor Volvo, Toyota en BMW is de ontwikkeling zeker om over naar huis te schrijven.
Citroën, Opel en Peugeot grootste verliezers
In deze tabel valt eveneens op dat enkele van de huidige top 10-merken in 2014 een veel betere positie hadden en dat de verkopen ten opzichte van dat jaar een stuk lager liggen. Dan kijken we naar Volkswagen, Renault en Peugeot. Toch zijn dat niet de grootste verliezers ten opzichte van dat jaar. Ze staan immers nog in de top 10 en dat geldt niet voor enkele andere merken die in 2014 nog wel in de top 10 stonden. Daarvoor pakken we even de toplijst van dat jaar erbij:
Top 10 2014 | Positie 2024 | Verk. 2014 | Verk. 2024 | Verandering |
1. Volkswagen | 5 | 42.902 | 27.183 | -36,64 % |
2. Peugeot | 10 | 37.345 | 15.857 | -57,54 % |
3. Renault | 9 | 30.559 | 18.987 | -37,87 % |
4. Opel | 14 | 23.544 | 8.496 | -63,91 % |
5. Volvo | 2 | 22.006 | 31.012 | +40,93 % |
6. Ford | 13 | 21.091 | 13.300 | -36,94 % |
7. Toyota | 3 | 20.477 | 30.829 | +50,55 % |
8. Skoda | 6 | 20.239 | 21.720 | +7,32 % |
9. Citroën | 21 | 19.304 | 4.434 | -77,03 % |
10. Kia | 1 | 17.651 | 34.980 | +98,18 % |
Als we de loep op de cijfers hierboven leggen, kunnen we concluderen dat van alle top-10-merken van 2014 Citroën de grootste duikeling heeft gemaakt. De Fransen zagen hun verkopen in ons land met maar liefst 77 procent kelderen. Citroën staat nu nog slechts op de 21e plaats in de verkoopcijfers. Helaas voor Stellantis zijn ook Opel en Peugeot alles behalve op het niveau van 2014. Opel (-64 procent) zakte tien plaatsen en komt net als Citroën niet eens meer in de top 10 voor. Dat terwijl Opel toch jarenlang zonder twijfel het grootste automerk van Nederland was. Peugeot schopt het nog wel tot de top 10, maar ook nog maar net. Dat zag de verkopen meer dan halveren en zakte van de tweede naar de tiende plek.
Minder Europees
Wat verder opvalt is dat de drie grootste stijgers van buiten Europa komen en dat de drie grootste dalers alle Europees zijn. Behalve Citroën, Opel en Peugeot zagen in minder mate ook Renault, Volkswagen en Ford (hier toch vooral Europees) hun verkopen inzakken. Alleen Skoda versterkte zijn positie iets. BMW en Volvo zijn opvallende uitzonderingen in positieve zin.