Terugloop orders Nederlandse industrie door malaise autosector
Directe gevolgen
De Nederlandse industrie kampt met een terugloop van het aantal orders door de significante vraaguitval in de auto-industrie en uitstel van nieuwe investeringsprojecten in de halfgeleiderindustrie. Dat komt naar voren uit nieuwe cijfers van de Nederlandse Vereniging voor inkoopmanagers (Nevi).
De inkoopmanagersindex van Nevi, die de bedrijvigheid weerspiegelt, is in september uitgekomen op 48,2. Bij een stand van 50 of meer is er sprake van groei, daaronder gaat het om krimp van de industriële activiteit. Deze verslechtering was de derde in evenzoveel maanden en is volgens Nevi met name een gevolg van de aanhoudend zwakke vraag. "De winstwaarschuwingen van Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz en de aankondiging van mogelijke fabriekssluitingen zorgt bij de vele Duitse toeleveranciers voor terughoudendheid bij het plaatsen van nieuwe orders bij Nederlandse bedrijven", constateert ABN Amro-sectorbankier David Kemps in een toelichting op de cijfers.
Duitse autofabrikanten kampen met tegenvallende verkoopcijfers en de hoge kosten van de transitie naar elektrisch rijden. Tegelijkertijd stagneert ook de buitenlandse afzetmarkt, met name in China. Onlangs waarschuwde brancheorganisatie RAI Vereniging ook al dat de crisis in de Duitse autobranche impact begint te krijgen op bedrijven in Nederland. Vakbond FNV vreesde dat hierdoor wel eens veel banen verloren zouden kunnen gaan bij Nederlandse toeleveranciers.
De stand van de Nevi-graadmeter is wel iets verbeterd ten opzichte van de score van 47,7 van augustus. Dat betekent dat het tempo van de bedrijvigheidskrimp iets is afgenomen. "Hopelijk zorgen de recente renteverlagingen door de Europese Centrale Bank en de Amerikaanse Fed voor een steuntje in de rug van de industrie. Een lagere beleidsrente leidt vaak tot lagere rentetarieven op de kapitaalmarkt en kan zo de vraag naar industriële goederen stimuleren", merkt Kemps op.