Terugblik: concept-cars Opel Insignia

Vergeten voorbodes

Opel Insignia Concept (2003)
Opel Insignia Concept (2003)Opel Insignia Concept (2003)Opel Insignia Concept (2003)Opel Insignia Concept (2003)Opel Insignia Concept (2003)Opel Insignia Concept (2003)Opel Insignia Concept (2003)Opel Insignia Concept (2003)Opel Insignia Concept (2003)Opel GTC Concept (2007)Opel GTC Concept (2007)Opel GTC Concept (2007)Opel GTC Concept (2007)Opel GTC Concept (2007)Opel GTC Concept (2007)Opel GTC Concept (2007)Opel Flextreme GT/EOpel Flextreme GT/EOpel Flextreme GT/EOpel Flextreme GT/EOpel Flextreme GT/EOpel Monza ConceptOpel Monza ConceptOpel Monza ConceptOpel Monza ConceptOpel Monza ConceptOpel Monza Concept
Vannacht maakten we kennis met de compleet nieuwe tweede generatie van de Opel Insignia. Tijd om te kijken welke studiemodellen het Insignia-design hebben bepaald.

Aan een nieuw model gaat veelal aan studiemodel vooraf. Dat kan een concept-car zijn die sterk op het eindresultaat lijkt, al overleven veelal slechts enkele details de slachtronde die het hogere management de designafdeling laat uitvoeren. We blikken terug op de show-auto's die aan de kersverse Insignia vooraf gingen.

Insignia Concept (2003)

Het is 2003 als Opel tijdens de IAA in Frankfurt de Insignia Concept aan de wereld toont. De liftback geeft in grote, grove lijnen een indicatie van wat we van het destijds toekomstige Opel-design konden verwachten. De 4,8 meter lange concept-car had een 2,92 meter lange wielbasis en kreeg een bijzondere schuifdeurconstructie mee. Middels een knop op de handgreep schoven de portieren opzij.

De aluminium grille aan de voorzijde wist al weg te geven wat we voorop de productie versie van de eerste Insignia terug zouden vinden. Ook de verticale vouw op de achterklep waarop een Opel-logo werd geplaatst, zouden we op het eindproduct terugzien. Geen concept-car zonder technologische hoogstandjes, zodoende gebruikte Opel liefst 405 ledjes voor de verlichting aan voor- en achterzijde. Een 344 pk sterke V8, uit de Corvette van concerngenoot Chevrolet, moest de handen van de pk-liefhebbers op elkaar krijgen. De krachtigste productie-Insignia moest het met een ruim 300 pk sterke V6 doen, ook geen verkeerde krachtbron. Een groot verschil met het studiemodel: de uiteindelijke Insignia die 5 jaar later op de markt kwam was een voorwiel- en geen achterwielaandrijver.

GTC Concept (2007)

Vier jaar na het verschijnen van de Insignia Concept, tovert Opel tijdens de Autosalon van Genève de GTC Concept uit de hoge hoed. Opel presenteerde zijn designstudie in coupévorm, een carrosserievorm die we bij de productieversie van de eerste Insignia nooit terug zouden vinden. Wie daar doorheen kan prikken, ziet dat de concept-car die een jaar voor het verschijnen van de productie-Insignia werd gelanceerd nagenoeg het definitieve ontwerp droeg.

Denk er twee portieren bij, wissel de grote wielen voor (iets) bescheidener exemplaren en laat ook even de futuristisch ingerichte koplampunits wijzigen en je bent een heel eind. Zelfs het interieur van de GTC Concept, waarvan zijn naam een link had met de driedeurs Astra GTC, liet al zien hoe het er een jaar later daadwerkelijk uit zou gaan zien. Let ook op het bumperwerk, een voorbode van hoe Opel het front van de Insignia OPC zou vormgeven. De 2,8-liter geblazen V6 in het vooronder én de vierwielaandrijving hintte ook naar die sportversie met magische drielettercombinatie.

Flextreme GT/E Concept (2010)

Dit studiemodel waren we bijna vergeten, en dat is eigenlijk zonde. Deze in 2010 gepresenteerde 4,7 meter lange concept-car gaf de designtaal aan die Opel zou toepassen op de huidige Corsa en Astra. Met name de lichtunits aan de voorzijde zijn daar een goede indicatie van. De eerste Insignia reed inmiddels twee jaar rond, nog niet lang genoeg voor een vooruitblik op een nieuwe generatie. Althans, dat zou je denken. Aan de achterzijde lijken we een vroege pennenvrucht te zien van de bilpartij van de zojuist gepresenteerde nieuwe Insignia. Daar houden de overeenkomsten met de nieuwe D-segmenter overigens wel bij op.

Monza Concept (2013)

We herinneren hem ons nog als de dag van gisteren, maar de Monza Concept is alweer drie jaar geleden naar voren geschoven. Stiekem hoopten we erop dat het studiemodel een voorbode was van een terug te keren Monza, maar dat mocht niet zo zijn. Zetten we de 4,7 meter lange concept-car met vleugeldeuren naast de splinternieuwe Insignia, dan valt direct op dat het front van de Monza behoorlijke overeenkomsten vertoont met de voorzijde van Opels nieuwe zakelijke parel. Opvallend detail is de chroomstrip, die naar achteren toe doorloopt in de achterlichtunits. De nieuwe Insignia Sports Tourer, die we al zonder plakkers hebben gezien, heeft eenzelfde designfoefje. Met enige fantasie komt ook de vorm van het infotainmentsysteem overeen met de uiteindelijke middenconsole van de nieuwe Insignia.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.