Tata presenteert Altroz

Indiaas feestje in Zwitserland

Tata Altroz, Buzzard en H2X
Tata Altroz, Buzzard en H2XTata Altroz, Buzzard en H2XTata GenèveTata H2XTata H2XTata H2X

Het Indiase Tata Motors presenteert in Genève deze Altroz, maar dat is heus niet het enige nieuws dat het bedrijf meebrengt naar de Zwitserse beurs.

Ongeveer een jaar geleden presenteerde Tata tijdens de Auto Expo in New Delhi twee nieuwe studiemodellen: de H5X en de 45X. Die H5X diende als voorbode van de Harrier, en ook van de 45X heeft het Indiase bedrijf een productieversie in het vat zitten, de Altroz. Die laatste is in Genève te zien.

De Altroz, vernoemd naar de albatros omdat deze vogels wendbaar zijn en urenlang kunnen vliegen zonder veel moeite, is de hatchback die de slecht verkopende, in 2014 gepresenteerde Bolt gaat vervangen. Op termijn volgt van deze Altroz overigens ook een sedanversie, een auto die de Zest gaat opvolgen. Terug naar de Altroz. De hatchback staat op Tata's nieuwe Agile Light Flexible Advanced-platform. Op de motorenlijst staat een 1,2-liter driecilinder die we kennen van de Tigor. Ook krijgt de auto een geblazen dieselversie, een variant met een 1,5-liter grote krachtbron. Tata brengt voor de gelegenheid ook een volledig elektrische versie van de Altroz mee naar Genève. Die auto bevindt zich nog in de conceptfase (foto 5).

Meer Tata-nieuws? Jazeker. Het bedrijf toont in Genève namelijk ook de H2X (foto 6), een nog geen 3,9 meter lange concept-car die vooruitblikt op een bijzonder compacte cross-over die op hetzelfde platform staat als de Altroz. Het hoekige en stoer ogende wagentje droogt uiteindelijk op als een productiemodel dat het gaat opnemen tegen auto's als de Renault Kwid en de KUV100 van Mahindra.

Verder is er nog de Buzzard (foto 7), een nieuwe zevenpersoons SUV die op Tata's Omega-platform staat. De wielbasis van de auto is met 2,74 meter identiek aan die van de Harrier, zijn eerder gepresenteerde vijfzitsbroertje. De Buzzard krijgt een 170 pk sterke 2,0-liter diesel onder de kap, een blok dat is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar die ook aan een automaat met zes verzetten te koppelen valt.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.