AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Tata in 2010 in Europa
20
Het Indiase Tata komt volgend jaar opnieuw in Europa op de markt. En ze nemen meer mee dan alleen de Nano.
Tata was in jaren '90 al kort op de markt met de ietwat inferieure Telco bestelauto. Dat avontuur duurde niet lang. In 2010 probeert het merk het opnieuw in onze contreien. Daarvoor nemen ze de Nano mee, die op de Autosalon van Genève voor het eerst te zien is in zijn Europese gedaante.
Ook de Indica nemen de Indiërs mee naar Europa. Die heeft het al eerder geprobeerd als CityRover – maar dat nieuwe model kwam te laat voor Rover. Die merknaam ligt, sinds de overname van Jaguar en Land Rover, overigens wel bij Tata. Maar Tata heeft besloten gewoon onder de eigen merknaam naar Europa te komen.
Op de autobeurs in Genève zijn ook de Prima concept car te zien. De productieversie van die auto, die door Pininfarina is getekend, gaat in 2012 in productie en is eveneens bestemd voor de Europese markt.
Tot slot is der de Vista EV. Die elektrische auto wordt op het moment getest in Europa en zal op denk duur in samenwerking met het Noorse Miljo Grenland Innovasjon worden geproduceerd. In dat bedrijf heeft Tata een aandeel van zeventig procent. Deze elektrische auto is voorzien van super polimeer lithium ion-accu's. Die zijn veel compacter dan de reguliere lithium ion-batterijen. Tata belooft voor de Vista een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan tien seconden en een actieradius van 200 km.
Lees ook
Nieuws
Tata Curvv.ev: Goedkope elektrische cross-over met 425 kilometer bereik
Nieuws
Indiase elektrische cross-over heeft bijzondere verhoudingen
Nieuws
Tata Punch.ev: spotgoedkope elektrische auto van slechts €12.000
Nieuws
Indiase SUV's met Land Rover-techniek vernieuwd
Nieuws