Suzuki Brezza: op eigen benen

Onbekend, niet onbemind

Suzuki Brezza
Suzuki BrezzaSuzuki BrezzaSuzuki BrezzaSuzuki BrezzaSuzuki BrezzaSuzuki BrezzaSuzuki Brezza

Suzuki heeft de nieuwe Brezza gepresenteerd, een compacte cross-over die wellicht belangrijker is dan je denkt. De nieuwe Brezza neemt daarbij symbolisch afscheid van zijn Vitara-genen.

De Indiase tak van Suzuki tilt een nieuwe cross-over op het podium: de Brezza. Alhoewel, écht nieuw is de Brezza op technisch vlak weer niet. Dat behoeft een korte uitleg. De Suzuki Brezza volgt de Vitara Brezza op, een kleinere versie van de hier bekende Vitara. Die te heet gewassen Vitara maakte gebruik van hetzelfde platform als het in Europa ook verkochte model, maar was met zijn lengte van op een haar na 4 meter korter dan het 4,18 meter lange origineel. Die Vitara Brezza wordt nu opgevolgd door wat Maruti Suzuki een nieuwe generatie noemt, die bij die generatiewissel afscheid neemt van het Vitara-deel van zijn naam.

Suzuki Brezza

Suzuki Brezza

HoewelMaruti Suzuki met de nieuwe modelnaam van zijn compacte cross-over doet vermoeden dat de Brezza geen Vitara meer is, is de waarheid net even anders. Onder de koets van de Brezza gaat namelijk gewoon dezelfde (Vitara) Brezza-techniek schuil als voorheen. De wielbasis van de auto is met 2,5 meter onveranderd en ook in de lengte is het nieuwe model identiek. Wel vouwt Maruti Suzuki een volledig nieuw ontworpen in- en exterieur in en om de Brezza. Het gaat hier dus om meer dan grondige facelift, daar de volledige koets daadwerkelijk nieuw is. Daarmee doet de Brezza ons enigszins denken aan de manier waarop Suzuki de S-Cross een nieuwe generatie gaf.

Suzuki Brezza

Suzuki Brezza

Met zijn nieuwe, bonkiger ogende front met daarin een vrij drukke grille die wordt geflankeerd door er op twee plekken in vertakkende koplampen heeft de Brezza in ieder geval een fris gezicht gekregen. Door meer glas toe te passen in het deel tussen de C- en D-stijl lijkt het silhouet van de Brezza volledig nieuw, al is de positionering van de stijlen onveranderd. Ook vanbinnen verschillen de nieuwe Brezza en de oude Vitara Brezza als dag en nacht van elkaar. Het complete interieur is nieuw en oogt met zijn bovenop de middenconsole geplaatste infotainmentscherm veel moderner dan voorheen.

Sinds de introductie van de Vitara Brezza in 2016 heeft Maruti Suzuki er alleen al in India ruim 700.000 stuks van verkocht. Het is voor het bedrijf dus een belangrijk model. In de vorm van de Toyota Urban Cruiser heeft de Suzuki overigens ook een Toyota-broertje, al werden er daarvan vorig jaar slechts zo'n 27.000 stuks verkocht.

PRIVATE LEASE Suzuki

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 444
 

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.