Supershowroom: Suzuki Swift
Eeuwige jeugd
Eerste generatie (1983)
In 1983 presenteerde Suzuki in Tokyo een nieuwe hatchback: de Cultus. In Nederland zou de auto een jaar later leverbaar worden als de Swift. Een succesvolle carrière was van start gegaan. De eerste generatie kende een sterk groeiende populariteit. Na de introductie werden er namelijk elk jaar steeds meer Swifts verkocht, om uiteindelijk tegen het einde van de generatie de hoogste verkoopcijfers te noteren. De auto was leverbaar met een 1,0-liter driecilinder en een 1,3-liter viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een (toentertijd nog niet heel gebruikelijk) handgeschakelde vijfbak. Van de 1.3 kwam halverwege de eerste generatie een heuse zestienklepper GTI-versie, die met een vermogen van 101 pk bijzondere prestaties neerzette voor die tijd. 0-100 km/h in 8,6 seconden.
Tweede generatie (1988)
Het succes van de eerste generatie smaakte naar meer, dus werd in 1988 de tweede generatie van de Swift onthuld. In 1989 vond de Japanner zijn weg naar de Nederlandse dealers, die het nog drukker kregen dan voorheen. De verkoopcijfers schoten al direct boven die van de eerste generatie uit. De 1,0-liter was iets opgewaardeerd en had nu 53 pk en de 1,3-liter kreeg er ook een pk'tje bij. De prestaties van de GTI bleven gelijk. Nieuw was de sedanversie, waarmee de keuze nog iets groter werd. Die was namelijk ook leverbaar met een 95 pk sterke 1,6-liter benzinemotor. Liefhebbers van open rijden konden inmiddels ook bij Suzuki aankloppen, want naast de toevoeging van de vierdeurssedan was er ook nog een cabriolet. In 1996 begon de verkoop van de facelift, waarmee de cabriolet en de sedan weer verdwenen. Vanaf 1998 liepen de verkoopcijfers weer flink terug, tot in 2002 de koek op was. Daarmee viel - na 14 jaar - in Nederland het doek voor de tweede generatie.
Derde generatie (2004)
Hoewel de Swift al in 2002 van de markt verdween, duurde het nog tot 2005 voor we hier in Nederland de één jaar eerder geïntroduceerde Swift konden ophalen. De volledig nieuwe auto oogde een stuk sportiever en jeugdiger dan zijn voorganger. De 1,0-liter driecilinder was niet meer en het motorengamma begon nu bij de benzinegestookte 92 pk sterke 1,3-liter viercilinder. Dieselaars hoefden niet langer de Swift voorbij te lopen, want er was nu ook een 1,3-liter diesel leverbaar. Voor de sportieve bestuurder was er de Swift Sport, met een 125 pk sterke 1,6-liter. Overigens houdt de Sport zijn GTI-voorgangers nét niet bij in de 0-100-sprint. De derde generatie hield het vol tot 2010 en wist de successen van zijn voorgangers voor te zetten. In 2007 werden er bijna net zoveel Swiftjes verkocht als in recordjaar 1992, toen er ruim 9.000 de dealer verlieten.
Vierde generatie (2010)
Dat Suzuki tevreden was met het ontwerp van de derde generatie, bleek wel toen in 2010 de huidige generatie verscheen. Hoewel de auto wel opnieuw werd getekend, is er duidelijk gekozen voor een evolutie. De auto groeide flink en er kwamen nieuwe motoren, zoals de 1,2-liter VVT en na de facelift de 1,3-liter Multijet diesel van Fiat. Net als de derde generatie vormt de Sport het topmodel. Met 136 pk weer iets krachtiger dan voorheen en hij sprint er ook weer wat sneller vandoor; 100 km/h wordt in 8,7 seconden bereikt. In 2011, één jaar na de marktintroductie, werden de meeste Swifts van deze generatie verkocht (5.548) maar sindsdien lopen de aantallen snel terug. De facelift in 2013 kon het tij niet keren. Onlangs verscheen het eerste beeld van de volgende generatie, die volgend jaar het stokje zal overnemen.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
