Succesvolle demonstratie van fietsersairbag

Fietsersairbag
Op de Automotive Campus in Helmond heeft een succesvolle demonstratie plaatsgevonden van een fietsersairbag.

In aanwezigheid van autofabrikanten maakte een dummy op een fiets een klapper met een auto, waarbij de speciale airbag goed functioneerde. Die zorgde voor een zachte landing van hoofd en bovenlijf bij een aanrijding met een snelheid van 40 km/h. De hoop is dat de airbag over vijf jaar wordt ingebouwd in nieuwe auto's en in combinatie met een automatisch remsysteem resulteert in honderd verkeersdoden minder per jaar. Nu overlijden jaarlijks honderd fietsers en vijftig voetgangers door aanrijdingen.

In opdracht van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en de Fietsersbond onderzocht SaveCAP wat de meest geschikte oplossing is om het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers en voetgangers terug te dringen. Auto's met een automatisch remsysteem en/of een airbag op de voorruit blijken het veiligst. Het Zweeds-Amerikaanse bedrijf Autoliv, een producent van airbags, heeft de speciale fietsersairbag ontworpen. Ook TNO was bij de ontwikkeling betrokken. De opgedane kennis wordt nu beschikbaar gesteld aan de auto-industrie.

"De demonstratie heeft zeker de belangstelling van autofabrikanten gewekt voor de fietsersairbag", zegt woordvoerder Jos de Mooij van TNO. "We hopen dat ze het systeem gaan toepassen, maar toezeggingen hebben we nog niet gekregen en we kunnen ze natuurlijk ook nergens toe verplichten. Wel is het zo dat de fietsersairbag alleen al in Nederland honderd verkeersdoden onder fietsers en voetgangers per jaar kan schelen. Wat dat betreft ligt het voor de hand dat de hij in de toekomst wordt meegenomen in de Euro NCAP-crashtests. Hoeveel de airbag per auto gaat kosten, kan ik niet zeggen. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft wel ruim twee miljoen euro in de ontwikkeling gestoken."

Vrijdag 9 november om 16.00 uur is er een video te zien van de fietsersairbagdemonstratie in het AutoWeek Journaal.

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.