Subsidieloket elektrische auto's weer open
Subsidiepot vol genoeg voor slechts 275 auto's

Het is voor particulieren vandaag weer mogelijk om € 4.000 subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een volledig elektrische auto. Het subsidiepotje is voor dit jaar al bijna volledig verbruikt, de verwachting is dan ook dat het restbedrag snel op zal zijn.
Voorwaarden voor het indienen van een subsidieaanvraag zijn onder andere dat het koopcontract op of na 1 januari 2021 is gesloten. Daarnaast mag de catalogusprijs van de aangeschafte elektrische auto niet boven de € 45.000 liggen. Geïnteresseerden moeten er naar verwachting vroeg bij zijn. In de subsidiepot zit immers nog maar een bedrag van slechts € 1,1 miljoen, goed voor subsidie voor 275 auto's.
Voor 2021 was voor de subsidieregeling € 14,4 miljoen gereserveerd, € 4,4 miljoen meer dan in het afgelopen jaar. Nadat het voor 2020 beschikbare bedrag na acht dagen was verbruikt, werd de subsidie voor dit jaar via de zogeheten doorschuifregeling naar voren gehaald. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat zette hier afgelopen oktober een streep door, omdat het bedrag opnieuw vliegensvlug slonk.
Als het voor 2021 beschikbare restbedrag is verbruikt, moeten particulieren tot 2022 geduld hebben. Pas dan is het weer mogelijk om subsidie aan te vragen. Dat jaar is het budget met € 18,3 miljoen weliswaar een stuk ruimer, maar de subsidie is met € 3.700 in plaats van € 4.000 wel lager.
Gebruikte EV's
Vanaf vandaag is er voor particulieren ook weer de mogelijkheid om € 2.000 subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. Het in totaal hiervoor beschikbare bedrag van € 13,5 miljoen, goed voor 6.750 auto's, is nog onaangeroerd. De subsidieregeling voor tweedehands elektrische voertuigen was het afgelopen jaar minder in trek dan die voor nieuwe modellen. Pas eind december was het potje leeg.
Lees ook

Test Nio EL7 - Vooruitstrevender dan traditionele SUV maar te conservatief voor het Tesla-publiek

Praktijkervaring Fiat 500 (2007 – heden): dit vinden eigenaren van hun auto

Designreview BYD Han: ‘Niet zo goed als Nio maar tekenend voor stappen die Chinezen zetten’

Lynk & Co 01 en Volvo XC40: het succes van de ‘Geely-SUV’ in Nederland

Blokkade invoer verkoopverbod niet-CO2-vrije auto van de baan

Private lease: één bedrag voor alles maar let op de addertjes onder het gras
Lezersreacties (143) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.