Steeds minder animo voor subsidie voor nieuwe elektrische auto

Slechts 532 subsidieaanvragen in vijf weken

EV Renault Zoe Volkswagen e-Golf Nissan Leaf

Er wordt nog altijd aanzienlijk vaker subsidie aangevraagd voor de aanschaf of private lease van een tweedehands elektrische auto dan voor een nieuwe. Sterker nog, de interesse in SEPP-subsidie voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto lijkt af te nemen.

Al enkele maanden wordt het deel van de SEPP-subsidiepot dat bedoeld is om de aankoop of private lease van een tweedehands elektrische auto aan te schaffen beduidend sneller leeggetrokken dan het deel dat de aankoop van een nieuwe elektrische auto aantrekkelijker moet maken. De gretigheid waarmee subsidie wordt aangevraagd voor een nieuwe elektrische auto blijft niet alleen achter, maar neemt ook verder af. Dat blijkt uit onze maandelijkse analyse van de cijfers van Rijksdienst van Ondernemend Nederland (RVO). Het snelheidsverschil waarmee de twee subsidiepotjes leegstromen neemt namelijk toe.

Gebruikte elektrische auto

Van de €99,4 miljoen waarmee de SEPP-subsidiepot begin dit jaar werd gevuld, was €32,4 miljoen gereserveerd om de verkoop of private lease van gebruikte elektrische auto's met een originele catalogusprijs (fiscale waarde) van tot €45.000 te stimuleren. Van dat bedrag is inmiddels €25,97 miljoen vergeven en dat betekent dat 80,15 procent van dit deel van de subsidiepot al leeg is. Op 28 augustus - een dikke maand geleden - lag dat percentage nog op 69 procent. Dat betekent dat de subsidiepot voor gebruikte EV's in zo'n vijf weken tijd met 11 procentpunten verder leeg is geraakt.

Er is inmiddels voor 12.985 tweedehands elektrische auto's aanschafsubsidie aangevraagd. Op 28 augustus lag dat aantal nog op 11.165 gebruikte EV's. In zo'n vijf weken is er dus voor 1.820 elektrische occasions budget aangevraagd. Er is nog €6,43 miljoen over, goed voor nog eens 3.215 gebruikte elektrische auto's. Je kunt een financiële tegemoetkoming van €2.000 euro krijgen op de aanschaf van een tweedehands EV.

Nieuwe elektrische auto

Terwijl de subsidiepot voor tweedehands EV's voor 80 procent is vergeven, is er van het SEPP-subsidiebudget dat de aankoop van een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde van maximaal €45.000 moet stimuleren nog meer dan de helft over. Nipt, overigens. Van gereserveerde €67 miljoen is namelijk €33,05 miljoen vergeven, 49,3 procent dus. Vijf weken geleden - op 28 augustus - lag dit percentage nog op 47 procent. Dat betekent dat de subsidiepot voor nieuwe EV's in zo'n vijf weken slechts met 2,3 procent verder leeg is geraakt. Tussen 20 juli en 28 augustus werd de nam de mate waarin de SEPP-subsidiepot voor nieuwe EV's nog was gevuld met 6 procentpunten af.

Inmiddels is er voor 11.203 nieuwe elektrische auto's SEPP-subsidie aangevraagd. Op 28 augustus lag dat aantal nog op 10.671 stuks. De afgelopen vijf weken is er dus voor slechts 532 nieuwe elektrische auto's subsidie aangevraagd. Er is nog €33.35 miljoen (50,7 procent) beschikbaar, goed voor nog 11.508 nieuwe nieuwe elektrische auto's.

Van de totale subsidiepot van €99,4 miljoen is €59,02 miljoen (59,4 procent) vergeven. Er is nog €40,38 miljoen beschikbaar (40,6 procent)

Lezersreacties (167)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.