Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Starre as – Cornelis Schetst

‘We komen hem nog steeds tegen’

8 reacties

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Cornelis Kit
  • Techniek - Ondersteltechniek
17 mei 2020 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Nieuws

De eerste voertuigen, veelal voortgetrokken door een dier, hadden starre assen. En nog altijd komen we die constructie tegen waarbij de wielen links en rechts met een vaste verbinding aan elkaar zijn gekoppeld, maar inmiddels wel met besturing, aandrijving en zelfs luchtvering. Dat klinkt ingewikkeld, maar is dat ook zo?

De meest eenvoudige manier om de wielen aan de auto te bevestigen is met een starre as, een rechte verbinding van links naar rechts. Dit was al dé oplossing toen er nog met ossenkarren gereden werd, de as zat daarbij destijds gewoon vast aan het chassis. Om het comfort te vergroten is de as op een bepaald moment in de geschiedenis losgekoppeld van het onderstel en via veren met de opbouw verbonden. Dat waren heel lang bladveren, wat nog steeds het geval is wanneer we overgaan van koets naar auto. Bij die overgang van koets naar auto wordt de as ook een deel van de aandrijflijn en nadat driewielers plaatsmaakten voor vierwielers moet die as ook bijdragen aan de besturing van de auto, liefst zonder dat de as daar zelf een draaiende beweging voor hoeft te maken.

Aanvankelijk wordt de wielgeleiding verzorgd door de bladveren (bij lichte aanhangwagentjes gebeurt dat nog steeds). Maar met het toenemen van de prestaties, snelheden en het gewicht wordt er op dat vlak te veel van de veren gevraagd. Om de krachten en momenten het hoofd te kunnen bieden zou dat om vrij zware veren vragen. Beter lukt dat met geleidingsstangen. Hiermee wordt het meteen ook mogelijk om in plaats van bladveren gebruik te maken van schroef- of zelfs luchtvering. Die reactiestangen zorgen er voor dat de as zowel in lengte- als in dwarsrichting op z’n plek blijft zitten (niet in hoogterichting, want er moet nog wel geveerd kunnen worden). En om te voorkomen dat de starre as om z’n eigen as begint te draaien als gevolg van rem- of aandrijfmomenten moeten de bevestigingsplaatsen van de reactiearmen ten opzichte van elkaar slim gekozen worden.

Het voordeel van de starre as is dat het een relatief eenvoudige en vrij robuuste constructie is. Nadeel is echter dat hij voor een vrij hoge onafgeveerde massa zorgt en dat hij nog al wat ruimte onder de auto vraagt. Vandaar dat de starre as (in eerste instantie vooral aan de voorkant) plaats maakt voor onafhankelijke wielophang. Onafhankelijke wielophanging heeft ten opzicht van de starre as ook als voordeel dat in bochten de wielstanden kunnen variëren en wanneer het ene wiel op oneffenheden inveert beïnvloed dat in mindere mate het andere wiel.

Cornelis Schetst

Lezersreacties (8) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer
Toyota Aygo X vs. Suzuki Ignis - Dubbeltest

Toyota Aygo X vs. Suzuki Ignis - Dubbeltest

33

Je zou denken dat in dit era van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet zijn...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Multi-link wielophanging – Cornelis schetst

    Multi-link wielophanging – Cornelis schetst

    4
    • 20 december 2020
  • Bladveer – Cornelis schetst

    Bladveer – Cornelis schetst

    9
    • 13 september 2020
  • Hydrolastic & Hydragas – Cornelis schetst

    Hydrolastic & Hydragas – Cornelis schetst

    5
    • 19 juli 2020
  • Dubbele driehoekige draagarmen - Cornelis schetst

    Dubbele driehoekige draagarmen - Cornelis...

    7
    • 21 juni 2020
  • Bewegings(on)vrijheid van het wiel - Cornelis schetst

    Bewegings(on)vrijheid van het wiel - Cornelis...

    6
    • 12 april 2020
  • Schokdemper - Cornelis Schetst

    Schokdemper - Cornelis Schetst

    2
    • 27 oktober 2019
  • Semi-onafhankelijke wielophanging - Cornelis schetst

    Semi-onafhankelijke wielophanging - Cornelis...

    5
    • 29 september 2019

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden