AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Staking bij Dacia duurt voort
13
Al drie weken wordt de Dacia-fabriek in het Pitesti geteisterd door stakingen. Er is voorlopig nog geen uitzicht op verbetering, want de vakbonden hebben het laatste loonbod van moederbedrijf Renault afgewezen.
De bedrijfsleiding was naar de rechter gestapt om de staking te verbieden, met het argument dat minder dan de helft van de 13.000 werknemers de petitie van de vakbonden heeft ondertekend. De rechter oordeelde echter dat de staking gewoon door mag gaan. Experts hebben berekend dat de staking het bedrijf per dag 10 miljoen euro kost.
Renault heeft in het verleden wel eens laten doorschemeren dat de lonen in Roemenië niet te veel moeten stijgen, omdat de lage lonen juist de aantrekkingskracht van produceren in het land vormen. Het eisenpakket van de vakbonden liegt er voor Roemeense begrippen echter niet om. Dacia heeft een loonsverhoging van 394 Lei bruto (110 euro) aangeboden, twee keer zoveel als eerst, maar de vakbonden willen 550 Lei. Daarnaast willen ze ook winstdeling, meer vakantiegeld en korting bij de aankoop van een Dacia.
Dacia maakt in Pitesti momenteel de Logan MCV, maar de importeur verzekert ons aan de telefoon dat de levertijd van de populaire stationwagon voorlopig nog niet onder druk staat. De capaciteit van de fabriek stijgt dit jaar van 230.000 naar 350.000 exemplaren.
Renault heeft in het verleden wel eens laten doorschemeren dat de lonen in Roemenië niet te veel moeten stijgen, omdat de lage lonen juist de aantrekkingskracht van produceren in het land vormen. Het eisenpakket van de vakbonden liegt er voor Roemeense begrippen echter niet om. Dacia heeft een loonsverhoging van 394 Lei bruto (110 euro) aangeboden, twee keer zoveel als eerst, maar de vakbonden willen 550 Lei. Daarnaast willen ze ook winstdeling, meer vakantiegeld en korting bij de aankoop van een Dacia.
Dacia maakt in Pitesti momenteel de Logan MCV, maar de importeur verzekert ons aan de telefoon dat de levertijd van de populaire stationwagon voorlopig nog niet onder druk staat. De capaciteit van de fabriek stijgt dit jaar van 230.000 naar 350.000 exemplaren.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Eerste Dacia Stepway had bijna 20 jaar geleden een vleugje Range Rover
20 jaar terug
AutoWeek haalde Dacia Logan als eerste naar Nederland
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik Dacia Logan MCV: ultiem voordelige stationwagon?
Op Zoek Naar
Deze nuchtere stationwagons koop je voor €5.000
Nieuws