AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Stadszoemer van GM en Segway
23
Deze tweewielige P.U.M.A. moet volgens General Motors en Segway het transport in de stad in de toekomst gaan veranderen.
General Motors heeft in New York het project P.U.M.A (Personal Urban Mobility and Accessibility) gepresenteerd. Dat is een elektrische tweewieler die in samenwerking met Segway is gemaakt. Naast gemakkelijk transport in de stad moet het voertuig ook creativiteit van ontwerpers losmaken en goed zijn voor het sociale netwerk.
Om dat laatste te garanderen is kunnen verschillende P.U.M.A's met elkaar communiceren en kan de tweewieler autonoom rijden en parkeren. "Met een internet-achtige toepassing kun je zien hoe mensen zich door de stad bewegen, een parkeerplaats zoeken en zich aansluiten bij hun vriendenkring of zakenpartners," aldus GM.
De tweewieler is voorzien van een lithium ion-batterij en haalt 56 km/u en heeft een actieradius van 56 km. Segway is gespecialiseerd in elektrische tweewielers heeft tot nu toe al 60.000 lithium ion-batterijen in zijn producten verwerkt.
GM en Segway denken dat hun P.U.M.A. de verstopping en vervuiling van de steden kan tegengaan. "Project P.U.M.A. is een oplossing voor het vervoer en communicatie in de steden waar tenslotte de helft van de wereldbevolking woont."
Lees ook
Vergelijkende test

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter
Autotest

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter
Achtergrond

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde
Autotest

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel
Nieuws
